Paramitha, Anggarda (2019) The Correlation Between The Tenth Grade Students' Reading Habit and Writing Ability in Recount Texts. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Membaca adalah satu kemampuan esensial untuk meningkatkan Bahasa Inggris. Melalui membaca kita bisa mendapatkan informasi dan pengetahuan. Dalam mempelajari bahasa, membaca dan menulis diasumsikan berkorelasi satu sama lain. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menemukan korelasi dari kebiasaan membaca siswa dan kemampuan menulis dalam teks recount. Subject penelitian ini adalah 60 siswa kelas sepuluh dari SMAN 1 Batu. Dalam penelitian ini, peneliti menggunakan metode kuantitatif menggunakasan desain korelasi. Peneliti menggunakan kuisoner dan tes menulis sebagai instrument. Untuk mengumpulkan data, peneliti menggunakan kuisoner yang diadaptasi dari Priajan (2015) untuk mengukur kebiasaan membaca siswa. Terdapat 36 pertanyaan berdasarkan 4 dimensi yaitu sikap umum dalam membaca, preferensi membaca oleh siswa, efek memebaca bagi siswa untuk performa akademik and pandangan negative oleh siswa dalam membaca. Peneliti menggunakan Pearson Product Moment (PPM) untuk menganalisis data. Dalam penilitian ini mengungkapkan bahwa ada korelasi yang signifikan antara kebiasaan membaca siswa dan kemampuan menulis dalam teks recount. Hasilnya menunjukkan hasil dari koefisi korelasinya adalah 0.534. Hal tersebut menyebutkan terdapat positif korelasi antara kebiasaan membaca siswa dan kemampuan menulis dalam teks recount. Ini dapat disebut bahwa korelasinya positif. Terakhir, untuk peneliti yang akan datang yang tertarik dalam bidang yang sama semoga dapat mengambil sampel yang lebih banyak di tempat yang berbeda, memperluas lingkup dan batasan masalah atau menggunakan desain riset yang berbeda serta menginvestigasi secara mendalam untuk mendapatkan hasil yang lebih baik.
English Abstract
Reading is one of essential skills to increase students' English. Through reading we can acquire new information and knowledge. In learning language, reading habit is regarded as the most influencing factor in writing. Moreover, reading and writing were assumed correlated each other. The aim of this study was to finding out the correlation between students' reading habit and writing ability in recount texts. The subjects of this study were 60 tenth students of SMAN 1 Batu. In this study, researcher used quantitative method with correlation design. The researcher used questionnaire and writing test as the research instruments. To collect the data, the researcher used questionnaire adapted from Priajana (2015) to measure students' reading habit. There were 36 items based on four dimensions which were general attitude toward reading, reading preferences of students, effects of reading on students' performances and negative views of students about reading. The researcher used Pearson Product Moment (PPM) to analyze the data. The study revealed that there were significant correlation between students' reading habit and writing ability in recount text. It showed that the result of the correlation coefficient was 0.534. It meant that there was a positive correlation between students' reading habit and writing ability in recount text. It was indicated that the correlation was positive. Last, for the further researchers who are interested in this case need to take more samples in different setting, extent the scope or limit of the study, or using different research design and deeply investigation to find better result.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | SKR/FIB/2019/371/051909491 |
Uncontrolled Keywords: | Korelasi, Kebiasaan Membaca, Kemampuan Menulis, Teks Recount-Correlation, Reading Habit, Writing Ability, Recount Texts |
Subjects: | 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) > 420.71 English learning |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris |
Depositing User: | soegeng sugeng |
Date Deposited: | 28 Aug 2020 04:23 |
Last Modified: | 15 Feb 2024 08:55 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/174246 |
Text
Anggarda Paramitha.pdf Download (2MB) |
Actions (login required)
View Item |