Motif Dan Tingkat Kepuasan Penggunaan Media Online Pencarian Jodoh (Studi Uses And Gratification Terhadap Pengguna Tinder Di Kota Malang)

Tejoningrum, Saras (2019) Motif Dan Tingkat Kepuasan Penggunaan Media Online Pencarian Jodoh (Studi Uses And Gratification Terhadap Pengguna Tinder Di Kota Malang). Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Penelitian ini memiliki tujuan untuk mengetahui motif dan tingkat kepuasan (kesenjangan gratifikasi) terhadap pengguna Tinder di Kota Malang. Peneliti menggunakan tinjauan teori uses and gratification yang dikemukakan oleh Sundar & Limperos, yang lebih menekankan kepada ranah tipe Web 2.0. Tinder dan dikategorikan sebagai media baru. Pada penelitian variabel termasuk kepada tipe variabel mandiri yaitu motif (X1) dan tingkat kepuasan yang terdiri dari gratification sought (X2.1) dan gratification obtained (X2.2). Peneliti menggunakan tabulasi frekuensi untuk mengukur motif penggunaan Tinder dan uji sampel berpasangan untuk mengetahui tingkat kepuasan. Setiap variabel diukur menggunakan model MAIN yang telah dikemukakan oleh Sundar & Limperos. Hasil dari penelitian menunjukkan motif tertinggi adalah pada interactivity, kemudian motif tertinggi kedua adalah browsing/variety seeking, kemudian coolness dan being there dan terakhir adalah agency-enhancement serta owness. Sedangkan hasil tingkat kepuasan menunjukkan bahwa pengguna Tinder di Kota Malang merasa puas dikarenakan nilai rata-rata variabel gratification sought lebih kecil daripada gratification obtained. Sedangkan kepuasan tertinggi adalah pada item navigability.

English Abstract

This research have aims to know about motives and the level of user satisfaction (gratification discrepancy) for Tinder users in Malang. Researcher uses Sundar and Limperos Web 2.0 uses and gratification theory. Tinder is classified as a new media and successfully gaining the amount of its user in Indonesia which includes Malang city. Independent variables such as motive (X.1) and level of satisfaction can be defined as gratification sought (X2.1) and gratification obtained (X2.2). Tabulation of frequencies to measure user’s motive and paired t-test to know more about the level of satisfaction are needed. The variables measured by MAIN Model which Sundar and Limperos has interpreted. The result of Tinder user’s motive in Malang city refers to the higher motive to the lowest percentage. There are motive of interaction, browsing/variety seeking, coolness and being there, and the last are agency –enhancement and owness. For further information about the level of satisfaction which measure by comparing the mean score from each indicator of gratification sought and obtained. The result is gratification score is lowest than gratification obtained, it means Tinder satisfied users in Malang city. The highest score of satisfaction refers to navigability indicator.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FISIP/2019/326/051903723
Uncontrolled Keywords: Model MAIN Web 2.0, motif, tingkat kepuasan, Tinder. Main Model Web 2.0, motives, level of satisfaction, Tinder.
Subjects: 000 Computer science, information and general works > 006 Special computer methods > 006.7 Multimedia systems > 006.75 Specific types of multimedia systems > 006.754 Online social networks
Divisions: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik > Ilmu Komunikasi
Depositing User: Budi Wahyono Wahyono
Date Deposited: 15 Jul 2020 06:39
Last Modified: 25 May 2022 02:22
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/170288
[thumbnail of SarasTejoningrum (2).pdf] Text
SarasTejoningrum (2).pdf

Download (3MB)

Actions (login required)

View Item View Item