The Technique Of Teaching Vocabulary Using Song To Young Learner At Tkk Mardi Wiyata Malang

Nanga, Flaviana Lestian (2018) The Technique Of Teaching Vocabulary Using Song To Young Learner At Tkk Mardi Wiyata Malang. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Penelitian ini dimaksudkan untuk mendeskripsikan teknik mengajar kosakata menggunakan lagu untuk anak-anak yang digunakan oleh guru. Hal ini dilakukan untuk mengetahui. Bagaimana teknik yang digunakan oleh para guru, seperti materi yang digunakan oleh guru, media yang digunakan dalam proses belajar kosakata, masalah Dan solusi dalam mengajar kosakata menggunakan lagu untuk anak-anak dalam proses belajar mengajar. Penelitian ini menggunakan Penelitian kualitatif deskriptif untuk menganalisis data.peneliti mengumpulkan data, dengan mengamati proses belajar mengajar, melakukan wawancara, dan mendokumentasikan beberapa data penting yang mendukung Penelitian ini, data dikumpulkan dari skrip wawancara, catatan lapangan, dan dokumentasi. Teknik analisa, analisa data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan.Subyek Penelitian ini adalah guru Tkk Mardiwiyata Malang.obyek Penelitian ini berfokus pada proses belajar mengajar di Tkk Mardiwiyata Malang. Berdasarkan mengumpulkan data yang dilakukan oleh Penelitian, peneliti menyimpulkan bahwa materi yang digunakan oleh guru Tkk Mardiwiyata untuk mengajar anak-anak.(1) Lagu tentang abjad, (2)Lagu tentang hewan,(3) Lagu tentang warna, (4)Lagu tentang kegiatan sehari-hari.Media yang digunakan guru benda atau barang, gambar,dan buku belajar siswa. Dan teknik yang digunakan guru dalam mengajar kosakata menggunakan lagu (1) Penterjemahan, (2) Penghafalan (3) Mengikuti, (4) Pengulangan (5) Menyanyikan Lagu. Masalah dalam proses belajar mengajar (1) Masalah dalam meningkatkan motivasi anak-anak (2) Manajemen kelas. Kemudian itu, keuntungan menggunakan lagu untuk anak-anak adalah lagu dan musik, dapat digunakan untuk membuat anak-anak merasa senang dan santai, sehingga dapat memberikan Susana kelas yang menyenangkan. Lagu juga dapat digunakan sebagai teks, dengan Cara seperti membaca puisi, cerita pendek, novel atau karya lainya dan material yang lain yang bisa digunakan. Lagu dan musik dapat menjadi media yang baik dalam meningkatkan motivasi siswa dalam kosakata dan lagu dapat memperkuat memori siswa

English Abstract

The research is to describe the technique of teaching speaking using song to young learner conducted by the teacher. It is conducted to know how the technique used by the teacher such as material that the teacher used, the media that teacher used, the technique that teacher used, the problems and solution in the teaching speaking using song to young learner in the teaching and learning process. The researcher used descriptive qualitative to analyze the data. The researcher collected the data by observing teaching learning process, conducting the interview, and documenting some important data that support to this research. The data were collected from interview script, field note and documentation. The techniques of analyzing the data analysis, presenting the data, and drawing conclusion. The subject of this research was the teacher of Tkk Mardiwiyata Malang. The object of this research focuses on teaching and learning process At Tkk Mardiwiyata Malang. Based on the collecting of the data, the researcher concluded that the material used by the teacher at Tkk Mardiwiyata to teaching young learner (1) Alphabet song (2) Animals song, (3) Color song (4) Daily Routine Song (5).The media used by the teacher were real thing, picture, and student book. Then, the technique the teacher used to teaching speaking using song to young learner were (1) Translation, (2) Memorization, (3) Straight Copying, (4) Repetition, (5) Sing A Song. The teacher problems in teaching speaking using song to young learner (1) The problem from the teacher to motivate the students and (2) Classroom Management. And then, the advantages of using song to young learner, song and music can be used to relax students and provide an enjoyable classroom atmosphere, songs can be used as texts in the same way that a poem, short story or novel or any other piece of authentic material can be used, songs and music, song could be good contribution in increasing students motivation in speaking, and song can strengthen memory of students.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2018/399/051811485
Uncontrolled Keywords: Teknik Mengajar, Lagu, Kosakata / Teaching Technique, Song, Vocabulary
Subjects: 300 Social sciences > 371 Schools and their activities; special education > 371.3 Methods of instruction and study
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Endang Susworini
Date Deposited: 05 Sep 2019 02:39
Last Modified: 24 Nov 2021 03:53
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/166232
[thumbnail of Flaviana Lestian Nanga.pdf]
Preview
Text
Flaviana Lestian Nanga.pdf

Download (3MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item