Metaphorical Meaning In Maroon 5’s Lost Stars And Sugar

Pamungkas, Harry Putera (2018) Metaphorical Meaning In Maroon 5’s Lost Stars And Sugar. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Lagu merupakan kreasi dari kehidupan sehari – hari, pengalaman, atau imaginasi si pengarang dalam mengekspresikan perasaannya, dan pikirannya dalam cara yang lebih menghibur. Dan dalam setiap lagu selalu ada makna, sesuatu yang dicari-cari oleh pendengarnya. Salah satu caranya adalah melalui metafora.Metafora adalah menggunakan suatu kata untuk menyatakan bahwa sesuatu tersebut adalah sesuatu yang lain. Orang biasa menggunakan metafora, karena berhubungan dengan kehidupan sehari –hari, sehingga metafora memudahkan penggunanya untuk menganalisa makna lagu. Tujuan dari penelitian ini untuk mengungkap makna metafora yang terkandung dalam setiap lagu. Penulis menggunakan pendekatan deskriptif qualifitatif dalam menganalisa dua lagu dari Maroon 5. Dan untuk itu penulis memilih teori Metafora oleh Kenedy dan Gioia. Hasil menunjukkan bahwa makna metafor dapat ditemukan. Elemen metafora yang ditemukan melalui perbandingan kata sangatlah penting karena membantu penulis untuk menyimpulakan makna metafora yang sesungguhnya dari setiap lagu. Dari lagu lost stars, secara metafora lagu ini mengungkapkan sepasang kekasih yang berpisah namun mereka berharap untuk dapat kembali bersama. Sementara lagu Sugar, lagu ini mengungkap bahwa seorang pria membutuhkan cinta yang tulus dari orang yang ia cintai. Penulis berharap kedepannya, penelitian ini dapat berguna bagi peneliti selanjutnya yang akan meneliti majas ataupun makna.

English Abstract

Song is a creation of reflection inspired by daily life, experience, or imagination of the author to express his or her depth of feeling and thought in more entertaining way. The meaning of the song is hidden in each stanza within the song lyric. One way to find out the meaning is through metaphor. Metaphor is use to state one thing as something else, and it is used by people in daily life. Metaphor could make it easier to dind the meaning of song as the writer analysis of two songs by Maroon 5 in V album, Lost Stars and Sugar. The aim of the study is to reveal the metaphorical meaning of each song, Lost Stars and Sugar. The writer uses descriptive qualitative approach, and metaphor theory by Kenedy and Gioia. The result shows that metaphorical meaning does exist in each song. The metaphorical elements that has been found through comparison are important because it helps the writer to draw conclusion of the metaphorical meaning in each song. From Lost Stars, the metaphorical meaning is the separated couple that hoping they will be reunited once again. While in sugar, the song metaphorically express that the man needs love from the girl he is into to sweeten his life. The writer hopes, this thesis will be beneficial for the next researcher who focuses his or her study to figurative language or meaning.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2018/233/051806525
Uncontrolled Keywords: Maroon 5, Meaning, Metaphor, Song,
Subjects: 700 The Arts > 781 General principles and musical forms > 781.1 Basic principles of music
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Endang Susworini
Date Deposited: 04 Nov 2019 07:11
Last Modified: 01 Jul 2022 08:08
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/166105
[thumbnail of Harry Putera Pamungkas.pdf] Text
Harry Putera Pamungkas.pdf

Download (1MB)

Actions (login required)

View Item View Item