Strategi Nation Branding Malaysia Melalui Branding “Muslim Friendly Malaysia” Sebagai Negara Tujuan Halal Tourism Tahun 2009-2017

Syahruddin, Syafira Faradiba (2018) Strategi Nation Branding Malaysia Melalui Branding “Muslim Friendly Malaysia” Sebagai Negara Tujuan Halal Tourism Tahun 2009-2017. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Dalam fenomena global yang terjadi dalarm waktu ke waktu, membuat pola perilaku aktor dalam sistem lnternasional mengalami perubahan. Perubahan perilaku tersebut dapat dilihat dari cara yang digunakan oleh aktor tersebut untuk mendapatkan kepentingannya. Penggunaan cara untuk mendapatkan kepentingan tersebut diartikan sebagai penggunaan hard power berubah menjadi soft power. Dalam soft power terdapat sebuah istilah public diplomacy dimana fungsi dan tujuan dari public diplomacy tersebut adalah untuk mempengaruhi opini publik Untuk mempengaruhi opini publik tersebut dapat menggunakan cara nation branding strategy. Saat ini, sudah banyak negara yang menggunakan nation branding strategy untuk mencapai kepentingan negaranya. salah satunya Malaysia. Malaysia merupakan negara pertama yang melakukan nation branding untuk membangun ekosistem Muslim Friendly Tourism (MFT). Melihat potensi wisatawan muslim yang semakin meningkat, Pemerintah Malaysia terus mengembangkan dan memanfaatkan sektor pariwisatanya khususnya sektor pariwisata halal. Hingga pada tahun 2009 pada saat lTC didirikan, Pemerintah Malaysia khususnya Kementerian Pariwisata dan Kebudayaan Malaysia mengeluarkan branding "Muslim Friendly Malaysia" sebagai brand-line promosi pariwisata halal Malaysia dengan tujuan untuk membangun dan mempromosikan cita Malaysia sebagai negara tujuan halal tourism. Selain itu Malaysia menjadi tujuan nomor satu wisatawan muslim selama tujuh tahun berturut-turut yaitu pada tahun 2011-2017.Dalarm menganalisa nation branding strategy yang dilakukan oleh Pemerintah Malaysia, penulis menggunakan konsep nation branding strategy oleh Keith Dinnie. Hasil Analisa yang dilakukan penulis bahwa selama delapan tahun pelaksanaan strategi nation branding, Pemerintah Malaysia telah berhasil membangun citra negaranya sebagai destinasi ramah muslim. Hal tersebut juga diikuti dengan sejumlah perkembangan dan peningkatan sektor pariwisata halal yang tentunya berdampak kepada perekonomian negara.

English Abstract

In global phenomena that occur within time, make patterns actor behavior in international systems changes. Changes in behavior it can be seen from the way that the actor used to get its interests. Use of ways to get interests it is interpreted as the use of hard power turned into soft power. In soft power there is a term public diplomacy where the function and purpose from public diplomacy is to influence public opinion influencing public opinion can use the method of nation branding strategyAt present, many countries have used nation branding strategy to achieve the interests of his country. one of them is Malaysia. Malaysia is the first country to do nation branding to build Muslim Friendly Tourism (MFT) ecosystem. Seeing the potential of Muslim tourists who are increasingly, the Malaysian Government continues to develop and utilize tourism sector, especially the halal tourism sector. Until 2009 on when lTC was established, the Government of Malaysia specifically the Ministry of Tourism and Malaysian culture issues "Malaysia Friendly Muslim" branding as Malaysian halal tourism promotion brand with the aim of building and promoting the ideals of Malaysia as a destination for halal tourism.other than that Malaysia became the number one destination for Muslim tourists for seven consecutive years namely in 2011-2017.Dalarm analyzed the nation branding strategy carried out by the Government Malaysia, the author uses the concept of nation branding strategy by Keith Dinnie. Results of analysis conducted by the author that for eight years of implementation the strategy of nation branding, the Malaysian Government has succeeded in building an image his country as a Muslim friendly destination. This is also followed by a number development and improvement of the halal tourism sector which certainly has an impact to the country's economy.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FIS/2018/1092/051901244
Uncontrolled Keywords: Citra Malaysia, soft power, pariwisata Malaysia, ''Muslim Friend(l· Malaysia ", public diplomacy, nation branding strategy.-
Subjects: 600 Technology (Applied sciences) > 658 General management > 658.8 Managemet of marketing > 658.82 Sales promotion > 658.827 Use of brands and trademarks
Divisions: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik > Hubungan Internasional
Depositing User: soegeng sugeng
Date Deposited: 19 Sep 2019 02:41
Last Modified: 19 Sep 2019 02:41
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/163785
Full text not available from this repository.

Actions (login required)

View Item View Item