Novaritski, Yusand Widya (2018) Manajemen Impresi Swafoto Oleh Pengguna Instagram (Studi Deskriptif Kualitatif Pada Mahasiswa Perempuan di Kota Malang). Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Penelitian ini membahas tentang bagaimana usaha mahasiswa perempuan di Kota Malang dalam mengelola kesan melalui swafoto yang diunggah di Instagram. Instagram merupakan salah satu produk media sosial berbasis foto yang memfasilitasi penggunanya berbagi momen dalam bentuk foto, salah satunya adalah mahasiswa peremapuan di Kota Malang. Melalui swafoto yang dibagikan di Instagram, mahasiswa perempuan Kota Malang membentuk kesan sesuai yang mereka inginkan. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif. Fokus penelitian ini adalah untuk menjelaskan bagaimana usaha mahasiswa perempuan di Kota Malang dalam mengelola kesan melalui swafoto yang diunggah di Instagram. Selain itu, penelitian ini menggunakan teori manajemen impresi milik Erving Goffman, tujuannya adalah untuk mengetahui bagaimana pengelolaan yang dilakukan oleh mahasiswa perempuan di Kota Malang serta persiapan khusus di backstage oleh mahasiswa perempuan di Kota Malang sebelum membagikan momen di front stage. Hasil dari penelitian adalah mahasiswa perempuan di Kota Malang pelaku swafoto memiliki alasan yang beragam ketika mereka melakukan swafoto, namun alasan serta motivasi yang paling penting adalah karena mereka ingin menunjukkan penampilan fisik dihadapan orang lain dengan tujuan untuk mendapatkan penilaian positif akan kecantikan fisik yang dimilikinya. Hal tersebut dapat dilihat dari pemilihan gaya favorit yang mereka gunakan untuk melakukan swafoto. Selain itu, mahasiswa perempuan di Kota Malang cenderung menjadikan aktivitas swafoto dengan menggunakan gaya favorit mereka sebagai sarana koreksi akan bentuk wajah yang menurut mereka tidak sempurna. Pada akhirnya mahasiswa perempuan di Kota Malang merasa melalui swafoto yang diunggah ke Instagram, mereka dapat melakukan pengelolaan kesan sesuai dengan kesan yang ingin dibentuk.
English Abstract
This study discusses how the business of female students in Malang in managing the impression through selfie uploaded in Instagram. Instagram is one of the photo-based social media products that facilitate users to share moments in the form of photos, one of which is a student in Malang City. Through the selfie distributed in Instagram, Malang female students form the impression they want. This study used descriptive qualitative method. The focus of this research is to explain how the effort of female students in Malang City to manage the impression through selfie uploaded in Instagram. In addition, this research uses Erving Goffman's impression management theory, the goal is to know how the management of female students in Malang and special preparations in the backstage by female students in Malang before sharing the moment in the front stage. The results of this study are female students in Malang City selfie perpetrators have various reasons when they do selfie, but the reason and motivation is the most important is because they want to show the physical appearance in front of other people in order to get a positive assessment of the physical beauty it has. It can be seen from the selection of favorite styles that they use to perform selfie. In addition, female students in Malang City tend to make selfie activity by using their favorite style as a means of correction of facial shape that they think is not perfect. In the end female students in Malang City feel through the selfie uploaded to Instagram, they can do the impression management in accordance with the impression to be formed.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | SKR/FIS/2018/555/051806963 |
Uncontrolled Keywords: | Dramaturgi, Front Stage, Backstage, Manajemen Impresi, Presentasi Diri, Media Sosial, Instagram Dramaturgy, Front Stage, Backstage, Impression Management, Self Presentation, Social Media, Instagram |
Subjects: | 300 Social sciences > 302 Social interaction > 302.5 Relation of individual to society |
Divisions: | Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik > Ilmu Komunikasi |
Depositing User: | Budi Wahyono Wahyono |
Date Deposited: | 02 Sep 2019 02:34 |
Last Modified: | 22 Oct 2021 02:23 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/163642 |
![]() |
Text
BAGIAN DEPAN.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
![]() |
Text
LAMPIRAN PDF.pdf Restricted to Registered users only Download (753kB) |
![]() |
Text
BAB I.pdf Restricted to Registered users only Download (858kB) |
![]() |
Text
BAB II.pdf Restricted to Registered users only Download (635kB) |
![]() |
Text
BAB III.pdf Restricted to Registered users only Download (506kB) |
![]() |
Text
BAB IV.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
![]() |
Text
BAB V.pdf Restricted to Registered users only Download (568kB) |
![]() |
Text
Yusand Widya Novaritski.pdf Restricted to Registered users only Download (3MB) |
![]() |
Text
DAFTAR PUSTAKA PDF.pdf Restricted to Registered users only Download (719kB) |
Actions (login required)
![]() |
View Item |