Rizqy, Firdausy Aviatur (2018) Pola Komunikasi Penjual dan Pembeli dalam Proses Transaksi Jual Beli di Pasar Tradisional. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Penelitian ini berawal dari temuan adanya fenomena komunikasi di pasar tradisional. Dalam pasar tradisional proses transaksi jual beli dengan komunikasi interpersonal (tatap muka) antara penjual dan pembelinya. Tawar menawar dalam jual beli di pasar tradisional lumrah dalam menuju proses transaksi (pembayaran) atau bahkan tanpa transaksi karena tidak terjadi kesepakatan penjual dan pembelinya. Proses transaksi jual beli diawali dengan sapaan, proses tawar menawar hingga transaksi diwarnai dengan perbincangan antara penjual dan pembelinya yang bahkan keluar dari topik utamanya. Proses dalam tahapan-tahapan tersebut membentulah sebuah pola komunikasi. Rumusan masalah yang ingin dijawab dalam penelitian ini adalah bagaimana pola komunikasi antara penjual dan pembeli dalam transaksi jual beli di pasar tradisional. Penelitian ini mengkaji tentang pola komunikasi penjual dan pembeli dalam proses transaksi di pasar pakis. Fokus dalam penelitian ini adalah komponen komunikasi dalam transaksi jual beli di pasar tradisional. Menggunakan metode etnografi komunikasi, dengan participant observation dan wawancara mendalam terhadap lima informan penjual dan lima informan pembeli yang dipilih menggunakan teknik purposive sampling dengan kriteria yang sudah ditentukan. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa penjual dan pembeli dalam bertransaksi menggunakan pola komunikasi diadik, terjadi proses komunikasi model interaksionisme simbolik antara penjual dan pembelinya, komponen komunikasi yang menjadi unik terdapat pada pesan verbal (bahasa) dan non verbal (pakaian, sentuhan, bahasa tubuh) dan efek dan konteks komunikasi. Efek dari komunikasi dalam proses transaksi jual beli yang bisa melahirkan keakraban antara penjual dan pembeli. Konteks komunikasi selain tentang topik transaksi jual belinya juga mengenai topik yang lain seperti gosip personal, ekonomi, pendidikan, agama, budaya, sosial dan bahkan politik. Penelitian ini membutuhkan adanya penelitian lanjutan dengan paradigma yang berbeda agar dapat dikembangkan lagi dalam sebuah penelitian etnografi komunikasi.
English Abstract
This research originated from the findings of the phenomenon of communication in traditional markets. In traditional markets the process of buying and selling transactions with interpersonal communication (face to face) between sellers and buyers. Bargaining in buying and selling in traditional markets is common in the process of transactions (payments) or even without transactions because there is no agreement between the seller and the buyer. The buying and selling process begins with greetings, the process of bargaining until the transaction is colored by conversations between sellers and buyers that even get out of the main topic. The process in these stages forms a communication pattern. The formulation of the problem to be answered in this study is how the pattern of communication between sellers and buyers in buying and selling transactions in traditional markets. This study examines the patterns of communication of sellers and buyers in the transaction process in the fern market. The focus of this research is the communication component in buying and selling transactions in traditional markets. Using ethnographic communication methods, with participant observation and in-depth interviews with five seller informants and five buyer informants selected using a purposive sampling technique with predetermined criteria. The results of this study indicate that sellers and buyers transact using diadik communication patterns, there is a communication process of symbolic interactionism models between sellers and buyers, communication components that are unique are found in verbal (language) and non verbal messages (clothing, touch, body language) and effect and context of communication. The effect of communication in the process of buying and selling transactions that can give birth to intimacy between sellers and buyers. The context of communication besides the topic of buying and selling transactions is also about other topics such as personal gossip, economics, education, religion, culture, social and even politics. This research requires further research with different paradigms to be developed in an ethnographic study of communication.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | SKR/FIS/2018/1034/051900572 |
Uncontrolled Keywords: | Transaksi, Pasar Tradisional, Tawar Menawar, Etnografi Komunikasi, Komponen Komuniksi Transactions, Traditional Markets, Bargaining, Ethnographic Communication, Components of Communion |
Subjects: | 300 Social sciences > 381 Commerce (Trade) > 381.5 Interregional and interstate commerce |
Divisions: | Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik > Ilmu Komunikasi |
Depositing User: | Budi Wahyono Wahyono |
Date Deposited: | 29 Apr 2019 07:06 |
Last Modified: | 25 Oct 2021 03:21 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/163530 |
![]() |
Text
Firdausy Aviatur Rizqy.pdf Restricted to Registered users only Download (12MB) |
Actions (login required)
![]() |
View Item |