The Influence Of Humor Appeal Advertising On Purchase Decision Using Brand Awareness As A Mediating Variable (Study In Djarum 76 Cigarette Advertising Video “Pengen Kurus" Edition)

Nurdiansyah, Alfian (2018) The Influence Of Humor Appeal Advertising On Purchase Decision Using Brand Awareness As A Mediating Variable (Study In Djarum 76 Cigarette Advertising Video “Pengen Kurus" Edition). Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Pentingnya sebuah iklan di era global mewajibkan pemasar untuk menciptakan promosi yang kreatif, efektif, dan efisien. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana pengaruh daya tarik iklan humor terhadap keputusan pembelian dengan kesadaran merek sebagai variabel yang melakukan mediasi. Studi dalam video iklan rokok Djarum 76 edisi “Pengen Kurus”. Jenis penelitian yang dilakukan adalah explanatory research dengan metode survei. Sampel berjumlah 150 responden dengan teknik pengamilan sampel purposive sampling. Metode analisis menggunakan PLS SEM. Data tersebut adalah tanggapan dari 150 responden sampel yang merupakan perokok aktif yang telah berumur 18 tahun atau keatas dan telah menonton video iklan rokok Djarum 76 edisi “Pengen Kurus”. Hasil dari penelitian ini menunjukan terdapat pengaruh yang tidak signifikian antara humor appeal advertising dengan purchase decision. Namun selain itu, terdapat pengaruh signifikan antara humor appeal advertising dengan brand awareness dan brand awareness dengan purchase decision. Hipotesa keempat brand awareness memiliki pengaruh yang positif dan signifikan atau bisa menjadi pihak mediasi antara variabel sex appeal advertising dengan purchase decision. Hasil dari penelitian ini harus menjadi perhatian khusus bagi para pemasar bahwa iklan yang menarik tidak selalu mendorong konsumen untuk membeli produk.

English Abstract

The importance of an advertisement in the globalized era obliges marketers to create a creative, effective, and efficient promotion. This study aims to find out how influence of humor appeal advertising to purchase decision with brand awareness as a mediating variabel. Study in Djarum 76 cigarette video advertisement “Pengen Kurus” edition. This study employes an explanatory design using a survey method. The data are the responses of 150 sample respondents who are 18 years old or above, active smokers and have watched the Djarum 76 cigarette advertisement video “Pengen Kurus” edition. Using a purposive sampling, the data are analyzed with PLS SEM. Thus, the result of this study indicates that there was no significant influence of humor appeal advertising on purchase decision, but there was significant influence from humor appeal advertising on brand awareness of the customer and from brand awareness on purchase decision. Also the brand awareness has significant role in the mediation of the influence of humor appeal advertising to purchase decision. There result should be a special attention for marketers that attractive advertising does not necessarily encourage consumers to buy products.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FE/2018/468/051809463
Uncontrolled Keywords: humor appeal advertising, purchase decision, brand awareness, humor appeal advertising, purchase decision, brand awareness
Subjects: 600 Technology (Applied sciences) > 658 General management > 658.8 Managemet of marketing > 658.82 Sales promotion > 658.827 Use of brands and trademarks
Divisions: Fakultas Ekonomi dan Bisnis > Manajemen
Depositing User: Nur Cholis
Date Deposited: 21 Jun 2019 02:59
Last Modified: 20 Oct 2021 06:42
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/162856
[thumbnail of Alfian Nurdiansyah.pdf]
Preview
Text
Alfian Nurdiansyah.pdf

Download (27MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item