Marang, Baharia (2011) Analyzing the Implementation of One Stop Service in Makassar Municipality and Kanagawa Prefecture-Japan Experience of Public Service. Magister thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Gelombang perubahan yang menyapu Indonesia setelah jatuhnya Orde Baru, membuka wacana dan gerakan baru di sekitar aspek masyarakat bahkan lebih ke sistem pemerintahan Indonesia. Satu elemen yang merupakan permintaan reformasi total yang memberanikan otonomi luas ke daerah, kabupaten dan kotamadya. Tuntutan seperti itu masuk akal, setidaknya karena dua alasan. Pertama, intervensi pemerintah pusat yang terlalu besar di masa lalu telah menaikkan masalah kemampuan rendah dan efektivitas pemerintah daerah dalam mendorong proses pembangunan dan demokrasi di wilayah tersebut, yang kedua, pemberian tuntutan otonomi juga muncul sebagai jawaban untuk masuk Era baru permainan yang membawa aturan baru tentang semua aspek kehidupan manusia di masa depan. Otonomi lokal di Indonesia dilakukan dalam kerangka desentralisasi pemerintah. Salah satu tujuan desentralisasi adalah tujuan administrasi, yaitu efektivitas dan efisiensi proses administrasi publik sehingga layanan kepada masyarakat menjadi lebih cepat, tepat, transparan dan mahal. Untuk memberikan layanan yang baik kepada masyarakat maka pada tahun 2004, pemerintah Indonesia telah mengadopsi salah satu sistem layanan bernama One Stop Services. Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis implementasi layanan satu atap di pemerintah daerah yang kemudian dibandingkan dengan pengalaman Jepang tentang layanan publik lokal. Penelitian ini dilakukan di Makassar Municipality menggunakan metode survei. Data pengumpulan dilakukan dengan menggunakan kuesioner dan wawancara. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa implementasi layanan berhenti di Makassar Municipality telah meningkatkan kepuasan publik tetapi masih ada kelemahan mengenai sumber daya manusia unit layanan satu atap Makassar Municipality. Dengan menggunakan Cara Pengalaman Jepang untuk meningkatkan kapasitas sumber daya manusianya, akhirnya penelitian ini bertujuan untuk memberikan kontribusi kepada Makassar Municipality untuk memberikan layanan yang lebih baik kepada masyarakat.
English Abstract
A wave of change that swept Indonesia after the fall of the new order, open discourse and a new movement around the aspect of society even more to governmental system of Indonesia .One element that is a demand of total reform granting broad autonomy to regions, districts and municipalities. Such demands are reasonable, at least for two reasons. First, central government interventions that are too large in the past has raised the problem of low capability and effectiveness of local government in encouraging the process of development and democracy in the region, the second, granting autonomy demands were also emerging as an answer to enter the new era of games that bring new rules on all aspects of human life in the future. Local Autonomy in Indonesia carried out within the framework of the decentralization of government. One of goal of decentralization is the purpose of administration, namely the effectiveness and efficiency of public administration processes so that service to the community becomes more rapid, precise, transparent and in expensive. In order to provide good service to the community then on 2004, the Indonesian government have adopted one of the service system named one stop services. This research aims to analyzed one stop services implementation in local government which later compare to Japan experience of local public service . This research was done in Makassar Municipality using of survey method. Collection data was done by using questionnaire and interview . The result was showed that on stop service implementation in Makassar municipality has improved the public satisfaction however still there is a weakness regarding to human resources of One Stop Service Unit of Makassar Municipality. Using Japan experience way to improve its human resources capacity, finally this research aims to give contribution to Makassar municipality in order to provide better service to society.
Item Type: | Thesis (Magister) |
---|---|
Identification Number: | TES/352.63/MAR/a/041105085 |
Subjects: | 300 Social sciences > 352 General considerations of public administration > 352.6 Personnel management (Human resource management) |
Depositing User: | Endro Setyobudi |
Date Deposited: | 07 Dec 2011 13:49 |
Last Modified: | 07 Dec 2011 13:49 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/156894 |
Actions (login required)
View Item |