Examining Speaking Anxiety in Learning English as a Foreign Language of the First Year Students at SMA Negeri 1 Batu.

Meiliawati, Tri Meiliawati (2017) Examining Speaking Anxiety in Learning English as a Foreign Language of the First Year Students at SMA Negeri 1 Batu. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Di Indonesia, Bahasa Inggris merupakan sebuah bahasa asing yang banyak dipelajari, khususnya dalam pendidikan formal. Proses pembelajaran Bahasa Inggris sebagai bahasa asing tidak hanya dipengaruhi oleh aspek kognitif saja, tetapi juga aspek afektif seperti harga diri, keberanian mengambil resiko, motivasi, sifat menahan diri, simpati, empati, dan kecemasan. Penelitian ini fokus pada kecemasan karena berdasarkan penelitian-penelitian terdahulu yang dilakukan oleh para ahli, kecemasan menjadi sebuah filter yang berbahaya untuk proses pembelajaran bahasa, khususnya dalam berbicara. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui: 1) tingkat kecemasan berbicara siswa, 2) faktor yang mempengaruhinya, dan 3) strategi siswa untuk mengatasinya. Peneliti menggunakan survei sebagai desain dari penelitian ini. Peneliti mengumpulkan data dengan menggunakan instrumen yaitu kuesioner yang dibagikan kepada 190 siswa kelas X SMA Negeri 1 Batu. Terdapat dua bagian dalam kuesioner tersebut. Pertama adalah kuesioner tingkat kecemasan siswa dalam berbahasa asing yang dicetuskan oleh Horwitz et al. (1986) untuk menemukan tujuan pertama dan kedua riset ini. Kedua adalah kuesioner strategi siswa untuk mengatasi kecemasan berbahasa asing yang dicetuskan oleh Kondo dan Ling (2004) untuk menemukan tujuan ketiga riset ini. Data yang diperoleh dari kuesioner tersebut dianalisis menggunakan SPSS 21 dan Microsoft Excel 2007. Berdasarkan penemuan, sebagian besar siswa mengalami kecemasan berbicara Bahasa Inggris tingkat sedang. Nilai rata-rata kecemasan berbicara siswa adalah 95,6. Ada tujuh faktor dominan yang mempengaruhi kecemasan tersebut. Akan tetapi, faktor yang paling dominan adalah kekhawatiran terhadap kegagalan dalam kelas Bahasa Inggris, yang merupakan bagian dari kecemasan terhadap tes. Untuk mengatasi kecemasan berbicara Bahasa Inggris, sebagian besar siswa memilih berpikir positif sebagai strategi utama dibandingkan dengan strategi yang lain, yaitu relaksasi, persiapan, mencari rekan, dan pengunduran diri.

English Abstract

In Indonesia, English is accepted as a foreign language. It is widely learned, especially in formal education. The process of learning English as a foreign language is influenced by not only cognitive aspects, but also affective aspects such as self-esteem, risk-taking, motivation, inhibition, symphaty, emphaty, and anxiety. This study focused on anxiety because based on previous researches conducted by experts, it becomes a harmful filter for language learning process, especially in speaking. This study aimed to know: 1) the level of students‟ speaking anxiety, 2) the factors influencing students‟ speaking anxiety, and 3) the students‟ strategies to cope with speaking anxiety. The researcher applied survey as the design of this study. The researcher collected the data by using an instrument called as questionnaire, which was distributed to 190 students of the first year class at SMA Negeri 1 Batu. There were two parts of the questionnaire, namely FLCAS (Foreign Language Classroom Anxiety Scale) questionnaire by Horwitz et al. (1986) used to find out the first and second aim and students‟ speaking anxiety coping strategies questionnaire by Kondo and Ling (2004) used to find out the third aim. The data obtained from the questionnaire was analyzed by using SPSS 21 and Microsoft Excel 2007. Based on the finding, the students mostly encountered mildly anxious level of speaking anxiety. The mean score of their speaking anxiety was 95.6. There were seven factors that became the dominant factors influencing the students‟ speaking anxiety. However, their speaking anxiety was most dominantly influenced by fear of failing the class that belonged to test anxiety. To cope with speaking anxiety, most of the students preferred positive thinking as the prior strategy to other strategies, which were relaxation, preparation, peer seeking, and resignation.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS 2017/332/051705164
Uncontrolled Keywords: Anxiety, speaking anxiety, foreign language, learning English.
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) > 420.71 English learning
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Budi Wahyono Wahyono
Date Deposited: 12 Jul 2017 01:11
Last Modified: 02 Dec 2020 07:55
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/144
[thumbnail of BAGIAN DEPAN (1).pdf] Text
BAGIAN DEPAN (1).pdf

Download (465kB) | Preview
[thumbnail of BAB I.pdf] Text
BAB I.pdf

Download (302kB)

Actions (login required)

View Item View Item