Laras, Amadea (2017) Pengembangan Media Pembelajaran FABELPOLI (fabel dalam monopoli) dalam Keterampilan Menelaah Teks Fabel Pada Siswa Kelas VII. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Media pembelajaran merupakan alat yang digunakan untuk mempermudah penyampaian materi pada suatu pembelajaran. Media yang dikembangkan berupa media FABELPOLI (fabel dalam monopoli) untuk pembelajaran menelaah teks fabel. Penelitian ini dilakukan di SMPN 10 Malang dengan mempertimbangan masalah yang dirasakan siswa. Tujuan dilakukannya penelitian ini yaitu untuk menghasilkan sebuah produk media pembelajaran. Produk ini diharapkan memenuhi tiga kriteria penting yaitu aspek kebahasaan, isi materi, dan tampilan. Jenis penelitian yang digunakan yaitu kuantitaf. Penelitian ini menggunakan model penelitian pengembangan Borg dan Gall. Kegunaan penelitian ini yaitu untuk kepentingan pengembangan keilmuan, khususnya bidang pendidikan dan menciptakan produk yang dapat digunakan dalam pembelajaran menelaah teks fabel. Pada tahap analisis data pengembangan produk I dari respon siswa memeroleh persentase sebesar 82,5%, aspek kebahasaan 66,5%, aspek isi materi 66%, dan aspek tampilan 62,5%. Sedangkan pada produk II hasil respon siswa memeroleh persentase sebesar 94%, aspek kebahasaan 75%, aspek isi materi 86%, dan aspek tampilan 94,31%. Selanjutnya, pada produk III respon siswa memeroleh persentase sebesar 87%, aspek kebahasaan 95,83%, aspek isi materi 96,25%, dan aspek tampilan 97,72%. Berdasarkan hasil penilaian respon siswa dan para validator, media FABELPOLI (fabel dalam monopoli) dinyatakan layak dan dapat digunakan dalam pembelajaran menelaah teks fabel.
English Abstract
Learning media is a tool used to simplify the delivery of material on a lesson. Media developed in the form of media FABELPOLI (fable in monopoly) for studying fable text. This research is conducted in SMPN 10 Malang by considering the problems that students perceived. The purpose of this research is to produce a learning media product. This product is expected to meet three important criteria; linguistic aspects, material content, and display. The type of research used is quantitative. This research uses development research model of Borg and Gall. The advantages in this research are for the sake of scientific development, especially the education field and creating a product that can be used in learning the study of fable texts. In the data analysis phase of product development, the first product got students' responses earn 82,5%, linguistic aspect 66,5%, content aspect, aspect of material content 66%, and display aspect 62,5%. While the second product results students' responses earn 94% percentage, linguistic aspect 75%, aspects of material content 86%, and display aspect 94.31%. The next is the third product; students' responses earn percentage of 87%, linguistic aspect 95,83%, aspect of material content 96,25%, and display aspect 97,72%. Based on the results of the assessment of student responses and the validators, media FABELPOLY (fable in monopoly) is declared viable and usable in studying the fable text
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | SKR/FBS/2017/561/051706642 |
Uncontrolled Keywords: | Penelitian Pengembangan, Media Pembelajaran, Menelaah Teks Fabel, FABELPOLI. |
Subjects: | 300 Social sciences > 371 Schools and their activities; special education > 371.3 Methods of instruction and study > 371.33 Teaching aids, equipment, materials |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia |
Depositing User: | Budi Wahyono Wahyono |
Date Deposited: | 15 Aug 2017 06:58 |
Last Modified: | 21 Oct 2024 07:41 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/1357 |
Text
AMADEA LARAS.pdf Download (12MB) |
Actions (login required)
View Item |