Evaluating Skills and Sub-Skills Materials on English Textbook „When English Rings A Bell” for 8th Grade Junior High School Students.

Pristiwan, Dedi (2017) Evaluating Skills and Sub-Skills Materials on English Textbook „When English Rings A Bell” for 8th Grade Junior High School Students. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Buku pelajaran merupakan bagian penting dari kurikulum yang berguna untuk membantu guru dalam memberi pengetahuan dan ketrampilan terhadap siswa. Buku pelajaran merupakan salah satu perangkat yang digunakan guru dan siswa sebagai pedoman dalam kegiatan pembelajaran. Guru harus mengevaluasi buku mana yang akan mereka gunakan di dalam kelas. Kemudian, peneliti mengadakan penelitian dalam hal mengevaluasi buku pelajaran bahasa inggris “When English Rings A Bell” untuk siswa kelas 8 SMP. Dalam hal ini, peneliti menggunakan checklist sebagai instrumen pada penelitian ini. Menurut Demir dan Ertas (2014), metode checklist mungkin merupakan cara yang paling banyak digunakan dalam menilai buku pelajaran. Dalam checklist, terdapat 56 pertanyaan untuk mengevaluasi 4 aspek dasar dari sebuah buku peljaran. Tetapi, dalam penelitian ini peneliti hanya mengevaluasi 2 ketrampilan yaitu berbicara dan menulis, dan 2 bagian dari ketrampilan yaitu kosa kata dan pengucapan. Peneliti menggunakan 3 indikator untuk menilai ketrampilan berbicara, 3 indikator untuk menilai ketrampilan menulis, 5 indikator untuk menilai kosa kata dan 2 indikator untuk menilai pengucapan. Hasil dari penelitian ini ditentukan berdasarkan Eclectic Checklist Evaluation, jika hasilnya lebih dari 80%, maka buku pelajaran tersebut sempurna. Jika hasilnya diantara 60-80%, maka buku pelajaran tersebut dapat digunakan tetapi masih membutuhkan penyesuaian. Jika hasilnya dibawah 60% maka buku pelajaran tersebut tidak dapat digunakan. Hasil dari penelitian ini adalah 69.23% yang berarti buku pelajaran bahasa inggris „When English Rings A Bell” untuk siswa kelas 8 SMP dapat digunakan tetapi masih harus membutuhkan penyesuaian. Terlepas dari hal tersebut, materi berbicara dan menulis dari buku baha inggris tersebut memenuhi criteria sebagai buku bahasa inggris yang baik menurut Eclectic Checklist Evaluation karena kedua aspek tersebut memenuhi masing-masing evaluasi checklist. Dari hal-hal tersebut dapat disimpulkan bahwa kegiatan pembelajaran terkait kosa kata dan pengucapan masih kurang. Oleh karena itu, peneliti menyarankan agar penulis buku agar menambah kegiatan terkait kosakata dan pengucapan karena kedua hal tersebut sangat penting dalam hal meningkatkan kemampuan berbicara dan menulis siswa.

English Abstract

Textbook is an important part of curriculum that helps teachers to transfer knowledge and skills to students. It is one of the tools used by teachers and students as guidance in teaching and learning process. Teachers need to evaluate which book that they are going to use in the classroom. Then, the researcher conducted a research in order to evaluate English textbook “When English Rings A Bell‟ for 8th grade junior high school students. In this study, the researcher used checklist as the instrument of the research. According to Demir and Ertas (2014) checklist method is probably the most widely adopted way of judging a textbook. In the checklist, there were 56 indicators for evaluating those 4 basic aspects of a textbook. However, in this study, the researcher only focused on 2 skills which were writing and speaking skills and 2 sub-skills which were vocabulary and pronunciation. Furthermore, there are 3 indicators for measuring speaking skill, 3 indicators for measuring writing skill, 5 indicators for measuring vocabulary, and 2 indicators for measuring pronunciation. The result of the study was determined based on Eclectic Checklist Evaluation, if the result is more than 80%, the textbook is considered perfect, if it is between 60-80%, the textbook can be used but it needs adaptation. If it is below 60%, the textbook is not suitable. The result score of the study was 69.23 % which means that the English textbook “When English Rings A Bell” for 8th Grade junior high school can be used in the classroom but it still needs adaptation. Moreover, the speaking and writing materials of the English textbook meet the criteria of a good English textbook based on Eclectic Checklist Evaluation because both aspects have fulfilled each checklist evaluation. However, the textbook is lack of vocabulary and pronunciation activity. Therefore, the researcher suggests for book authors to provide more vocabulary and pronunciation activities because both of them are very important in order to increase students‟ productive skills which are speaking and writing skills.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2017/555/051706636
Uncontrolled Keywords: Eclectic Checklist Evaluation, textbook, skills, and sub-skills
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) > 420.71 English learning
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Budi Wahyono Wahyono
Date Deposited: 15 Aug 2017 06:17
Last Modified: 16 Dec 2020 01:38
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/1349
[thumbnail of Pristiwan, Dedi.pdf]
Preview
Text
Pristiwan, Dedi.pdf

Download (2MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item