The Analysis of Gender Representation in Textbook Entitled Bright an English Course for Second Years Student of Junior High School

Pradana, Dio Listya (2017) The Analysis of Gender Representation in Textbook Entitled Bright an English Course for Second Years Student of Junior High School. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Buku teks yang berisi kesetaraan gender diperlukan karena representasi gender dalam buku teks berpotensi mempengaruhi siswa sebagai pengguna dan pelajar bahasa. Terutama dalam ilustrasi di buku teks karena ilustrasi membantu siswa mengetahui peranan sosialnya. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui representasi gender dalam konten ilustrasi buku teks bahasa Inggris yang berjudul Bright "An English Course for Junior High School 2 oleh Nur Zaida yang diterbitkan oleh Erlangga. Peneliti melakukan analisis menggunakan buku teks ini karena telah digunakan oleh guru dan siswa selama pelaksanaan Kurikulum tahun 2013, disamping buku teks yang diterbitkan oleh pendidikan kementerian Indonesia. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif dalam menggambarkan isi buku teks dan menjelaskan representasi gender dari buku teks. Untuk menganalisis representasi gender dalam buku teks berjudul Bright a English Course for Junior High School, peneliti membuat instrumen penelitian. Instrumen berdasarkan daftar dari Porreca (1980), Hamdan (2008), dan Yang (2014) tentang representasi gender dalam buku teks bahasa inggris. Temuan penelitian ini adalah, ketidaksetaraan gender terjadi pada tiga dimensi yaitu jumlah gambar atau foto karakter, jumlah karakter pria dan wanita dalam buku teks, dan dalam topik dominasi. Sementara, dalam dua dimensi lainnya seperti pekerjaan dan aktivitas karakter laki-laki dan perempuan tidak ditemukan ketidaksetaraan gender, laki-laki dan perempuan diwakili sama. Disarankan agar guru berhati-hati dengan ketidaksetaraan gender dalam buku teks ini dan guru perlu mengelola kelas untuk menciptakan respons gender yang setara. Untuk peneliti lebih lanjut, disarankan agar mereka melakukan penelitian dalam representasi gender dari buku teks bahasa Inggris dengan aspek yang berbeda untuk dianalisis atau isu gender lainnya yang mungkin ada dalam buku teks bahasa Inggris seperti seksisme.

English Abstract

textbook that contains gender equality is needed because gender representation in textbook potentially affects students as the language learners. The illustration in the textbook could help student especially in understanding gender equality. The objective of this study is to know the gender representation in the illustration content of the English textbook entitled Bright an English Course for Junior High School students 2 by Nur Zaida and published by Erlangga. The researcher conducted this analysis of the textbook because it has been used by teachers and students during the implementation of Curriculum 2013 beside the textbook that published by Indonesian educational of ministry. This study used descriptive method in picturing the content of the textbook and explaining the gender representation of the textbook. To analyze gender representations in the textbook the researcher made a research instrument. The instrument is based on Porreca (1980), Hamdan (2008), and Yang (2014) theories about gender representation in ELT textbook The finding of this study is, the gender bias happens in the three dimensions which are the number of character picture or photograph, the number of male and female character in textbook, and in the topic domination. While, in other two dimensions such as, occupation and the activity of male and female characters there are not find gender bias, the males and females are represented equally. It is suggested that the teacher should be aware from gender bias in this textbook and the teacher needs to manage the class to create equal gender responsiveness. For the further researcher, it is suggested that they may do research in gender representation of English textbook with different aspect to analyzed or other gender issues that may exist in English textbook such as sexism.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2017/553/051706634
Uncontrolled Keywords: Textbook, Gender, Gender Representation, Illustration.
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Budi Wahyono Wahyono
Date Deposited: 15 Aug 2017 06:06
Last Modified: 21 Oct 2024 07:08
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/1346
[thumbnail of Dio Listya Pradana.pdf] Text
Dio Listya Pradana.pdf

Download (4MB)

Actions (login required)

View Item View Item