Strategi Media Relations Bagian Humas dan Protokol Sekretariat Daerah Kota Mataram dalam Upaya Pembentukan Citra Kota Mataram

Purnama, Baiq Mirna Gita (2018) Strategi Media Relations Bagian Humas dan Protokol Sekretariat Daerah Kota Mataram dalam Upaya Pembentukan Citra Kota Mataram. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Bagian Humas dan Protokol menyadari keberadaan media dapat sebagai mitra ataupun ancaman bagi Pemerintah Kota Mataram jika tidak dikelola dengan baik. Segala bentuk kegiatan di media baik penyebaran arus informasi dan komunikasi dapat dimanfaatkan sebagai sarana untuk keterbukaan informasi bagi publik serta dapat menjadi alat untuk membentuk citra positif bagi Pemerintah Kota Mataram melalui pemberitaan.Kegiatan Pembentukan Citra Kota Mataram dilakukan salah satunya oleh Bagian Humas dan Protokol melalui media relations. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif deskriptif dengan pendekatan interpretif. Data yang didapat melalui hasil wawancara dengan teknik purposive sampling dengan informan kunci dari Bagian Humas dan Protokol Sekretariat Daerah Kota Mataram dan informan pendukung dari awak media. Berdasarkan hasil penelitian, peneliti menarik kesimpulan bahwa Humas Pemerintah Kota Mataram melakukan kegiatan strategi media relations untuk membentuk citra Kota Mataram dengan menjalin relasi dan memberikan informasi, menjalin hubungan personal, mengembangkan strategi dengan melakukan berbagai kegiatan dan pelatihan dengan berbagai media serta mengembangkan jaringan melalui organisasi kehumasan. Humas Pemerintah Kota Mataram menitikberatkan pembentukan opini publik melalui media relations sehingga Kota Mataram dapat memperoleh citra yang diinginkan sesuai dengan visinya Mataram “Maju, Religius dan Berbudaya”.

English Abstract

Public Relations and Protocols are aware of the existence of the media as a partner or threat to the City Government of Mataram if not managed properly. All forms of activities in the media both the dissemination of information and communication can be utilized as a means for information disclosure for the public and can be a tool to form a positive image for the Government of Mataram through the news. Citra Formation Activities Mataram conducted one of them by the Public Relations and Protocol through the media relations This research uses descriptive qualitative method with interprteif approach. Data obtained through interview with purposive sampling technique with key informant from Public Relations Division and Protocol of Regional Secretariat of Mataram City and supporting informant from media crew. Based on the results of the research, the researchers draw the conclusion that the Public Relations of Mataram City Government undertakes media relations strategy activities to form the image of Mataram City by establishing relationships and providing information, establishing personal relationships, developing strategies by conducting various activities and training with various media and developing networks through public relations organization . Public Relations of the City Government of Mataram emphasizes the formation of public opinion through media relations so that the city of Mataram can obtain the desired image in accordance with his vision Mataram "Advanced, Religious and Cultured"

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FIS/2018/726/051809612
Uncontrolled Keywords: Humas, Media Relations, Pemerintah Kota Mataram, Citra Public Relations, Media Relations, Government of Mataram City, Image
Subjects: 300 Social sciences > 302 Social interaction > 302.2 Communication > 302.23 Media (Means of communication)
Divisions: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik > Ilmu Komunikasi
Depositing User: Budi Wahyono Wahyono
Date Deposited: 18 Feb 2019 03:24
Last Modified: 22 Oct 2021 04:21
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/13175
[thumbnail of Baiq Mirna Gita Purnama.pdf] Text
Baiq Mirna Gita Purnama.pdf
Restricted to Registered users only

Download (7MB)

Actions (login required)

View Item View Item