Strategic Implementation Of Automated Online Sales Information System For Small And Medium Enterprise’s (SME’s) (Case Study At Tiara Handicraft Surabaya)

Zamrudi, Zakky (2014) Strategic Implementation Of Automated Online Sales Information System For Small And Medium Enterprise’s (SME’s) (Case Study At Tiara Handicraft Surabaya). Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Tiara Handicraft adalah salah satu SME yang menghasilkan barang dagangan dan kerajinan tangan yang berlokasi di Surabaya, Jawa Barat, Indonesia. Tiara Handicraft adalah organisasi sosio-wirausaha yang mempekerjakan orang-orang yang menonaktifkan untuk memberikan lebih banyak kesempatan bagi mereka. Tiara Handicraft sendiri bervariasi mulai dari pelanggan lokal hingga pelanggan asing. Dalam memasarkan produknya, Tiara sering mengadakan pameran usaha kecil dan menengah dan juga bergabung dengan pameran komunitas ekspatriat. Sumber daya lain untuk mempromosikan produknya adalah melalui situs web. Situs web saat ini beroperasi seperti dalam sistem informasi online belum memenuhi kebutuhan Tiara untuk kegiatan e-commerce. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menjelaskan langkah situs web yang dikelola sendiri yang tidak akan melibatkan pihak ketiga untuk memangkas biaya dan juga meningkatkan efektivitas perangkat lunak eCommerce sebagai sistem informasi penjualan online. Studi ini akan menjelaskan langkah langkah implementasi e-commerce dengan menggunakan prestashop bersama dengan restrukturisasi organisasi jika memungkinkan. Metode penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah dengan menggunakan metode kualitatif dengan pendekatan studi kasus. Metode ini berguna untuk memahami aktivitas saat ini dengan mengamati dan juga menganalisis dokumen terkait kemudian akan disesuaikan dengan sistem baru. Wawancara mendalam juga digunakan untuk memahami kebutuhan pemangku kepentingan Tiara terhadap sistem untuk membuat kendala sistem. Hasil penelitian ini menunjukkan perangkat lunak eCommerce sebagai sistem informasi online yang telah diimplementasikan mengikuti kerangka implementasi sebelumnya dengan beberapa penyesuaian untuk memahami kebutuhan Tiara dan persyaratan sistem.

English Abstract

Tiara Handicraft is one of the SME’s that produce a merchandise and handicraft located at Surabaya, West Java, Indonesia. Tiara Handicraft is socio-entrepreneur organization that employ the disable people to give the more chance to them. Tiara handicraft itself is vary start from local customer until the foreign customer. In marketing its product, Tiara is often held an exhibition of Small and Medium Enterprises and also join into an expatriate community exhibition. Another resources to promote its product is through website. The current website is operate as in online information system has not fulfill the Tiara necessity for ecommerce activity. The purpose of this study is to explain the step of self-managed website that would not involve the third parties to cut the cost and also increasing the effectiveness of ecommerce software as online sales information system. This study will explain the step of implementation step of ecommerce by using Prestashop along with the organizational restructuring if possible. The research method employ in this research is by using qualitative method by study case approach. This methods is useful to understand the current activity by observing and also analyzing the related document then going to be adjusted with the new system. The depth-in interview are also using to understand the Tiara stakeholder necessity against the system to make the system constraint. The result of the study was shows the ecommerce software as an online information system that have been implemented was following in the previous implementation framework by several adjustment to understand the Tiara necessity and the system requirements.

Other obstract

-

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FIA/2014/324/051405452
Uncontrolled Keywords: -
Subjects: 600 Technology (Applied sciences) > 658 General management > 658.8 Managemet of marketing > 658.872 Telemarketing and direct marketing
Divisions: Fakultas Ilmu Administrasi > Ilmu Administrasi Bisnis / Niaga
Depositing User: Hasbi
Date Deposited: 14 Oct 2014 11:04
Last Modified: 13 Nov 2021 05:45
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/116424
[thumbnail of STRATEGIC_IMPLEMENTATION_OF_ONLINE_SALES_INFORMATION_SYSTEM_FOR_SMALL_AND_MEDIUM_ENTERPRISES_(SME'S).pdf]
Preview
Text
STRATEGIC_IMPLEMENTATION_OF_ONLINE_SALES_INFORMATION_SYSTEM_FOR_SMALL_AND_MEDIUM_ENTERPRISES_(SME'S).pdf

Download (5MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item