Teachers’ Strategies in Teaching Reading Comprehension at SMK Negeri 2 Batu

Adi, Waskito (2017) Teachers’ Strategies in Teaching Reading Comprehension at SMK Negeri 2 Batu. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Membaca adalah salah satu kemampuan yg harus dimiliki oleh siswa untuk belajar bahasa Inggris. Pressley dan Afflerbach (1995) dikutip dari Erlando (2017) mengatakan bahwa pembaca yang baik harus melakukan pekerjaan lebih untuk memahami isi bacaan. Selebihnya siswa akan lebih mudah memahami materi jika mereka bisa memahami isi bacaan dengan baik. Dalam penelitian ini penulis memakai teori dari Vacca (1999) untuk menganalisis strategi guru dalam mengajar membaca di SMK Negeri 2 Batu. Penulis menggunakan metode studi kasus, penelitian ini bertujuan untuk menjelaskan implementasi strategi guru yang digunakan untuk mengajar membaca di SMK Negeri 2 Batu. Dalam penelitian ini penulis menggunakan wawancara kepada guru dan observasi kelas. Penelitian ini dilaksanakan pada siswa kelas 10AHP A di SMK Negeri 2 Batu, kelas ini terdiri dari 28 siswa. Hasil dari penelitian ini ditemukan bahwa guru disana menggunakan tiga strategi pengajaran, yaitu scaffolding, think-aloud, dan QARs (question and answer relationship). Yang pertama guru menggunakan strategi scaffolding ketika siswa mengalami kesulitan dalam memahami materi. Selanjutnya, guru menggunakan QARs untuk membangun pengetahuan siswa dan untuk mengetahui pemahaman siswa pada materi. Dan yang terakhir guru menggunakan strategi think-aloud strategi ini pada saat siswa memiliki pendapat sendiri, siswa dapat mengatakan apapun yang ada di pikiran mereka tentang materi tersebut. Dan peneliti juga memberi saran kepada guru untuk menggunakan strategi lain agar siswa tidak mudah bosan.

English Abstract

Reading is one of the four necessary important language skills among those skills in learning English as a second or foreign language (ESL/EFL). Pressley & Afflerbach (1995) cited in Erlando (2017) states that good readers have to do some other jobs in order to comprehend a text; they should connect new text with past experiences. Moreover, the students will understand about the material better if they have the knowledge first. In this research the researcher used teaching reading strategies by Vacca and Vacca (1999) to analyze the teachers’ strategies in teaching reading comprehension at SMK Negeri 2 Batu This research used case study which aims to describe the implementation of teacher strategies in teaching reading comprehension process at SMK Negeri 2 Batu. In order to do this research, the researcher used interview guide, and observation checklist. This research conducted in first year students of AHP A, SMK Negeri 2 Batu; this class consists of 28 students. The finding showed that the teacher used three teaching strategies, they are scaffolding strategy, think-aloud strategy, and QARs (question and answer relationship). First, the teacher uses scaffolding strategy to help the students who have difficulties in understanding the material. Second, the teacher used QARs strategy to build students’ knowledge, to know the students understanding toward the material, and to make the students become more active. The last, the teacher used think-aloud strategy to help the students understand the text easily. Based on finding the researcher suggested the teacher to use another alternative strategy which is more interesting to improve students’ ability.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2017/456/051706183
Uncontrolled Keywords: reading, reading comprehension, teaching strategies
Subjects: 300 Social sciences > 371 Schools and their activities; special education > 371.3 Methods of instruction and study > 371.302 81 Techniques of study
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Budi Wahyono Wahyono
Date Deposited: 07 Aug 2017 01:29
Last Modified: 17 Oct 2024 07:41
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/1043
[thumbnail of Waskito Adi.pdf] Text
Waskito Adi.pdf

Download (1MB)

Actions (login required)

View Item View Item