Language Learning Strategies Used by Students in Graphic Vocational English Debate (GVED) at SMKN 4 Malang

Lestari, Riski Nindya (2017) Language Learning Strategies Used by Students in Graphic Vocational English Debate (GVED) at SMKN 4 Malang. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Bahasa inggris adalah salah satu bahasa yang wajib untuk dipelajari oleh semua siswa. Oleh karena itu bahasa inggris mejadi mata pelajaran wajib di sekolah. SMKN 4 Malang adalah salah satu sekolah yang menajdikan bahasa Inggris menjadi mata pelajaran yang wajib untuk di peljarai. Mempelajari bahasa Inggris tidaklah mudah karena penerapan jam pelajaran yang sedikit sehingga menjadikan siswa SMKN 4 Malang cenderung memiliki kemampuan bahasa Inggris yang rendah. Namun tidak semua siswa memunyai kemampuan bahasa inggris yang rendah, ada beberapa siswa yang justru mempunyai kemmapuan bahasa Inggris yang baik di banding dengan siswa lainnya yaitu siswa yang mengikuti ekstrakulikuler bahasa Inggris. Oleh karena itu disini peneliti ingin mengetahui strategi belajar bahasa yang digunakan oleh siswa di grafika ekstrakulikuler debat. Penilitian ini menggunakan kualitatif sebagai desain penelitian dan metode deskriptif kualitatif dalam menganalisa strategi belajar bahasa yang di gunakan oleh siswa di grafika ekstrakulikuler debat. Peneliti memilih tiga murid berprestasi sebagai subjek penelitian. Peneliti menggunakan instrumen yang telah tervalidasi. Penelitian ini menggunakan dua instrument yaitu interview dan observasi ceklis yang diadaptasi dari SILL (Strategy Inventory Language Learning) dibuat oleh Oxford (1990). Hasil akhir dari penelitian disajikan dalam bentuk deskriptif teks. Penjabaran hasil penelitian di dapat dari hasil interview dan observasi ceklis. Hasil dari penelitian memenunjukan bahwa siswa grafika ekstrakulikuler debat menggunakan strategi untuk belajar bahasa inggris. Stategi yang gunakan adalah strategi langsungdan strategi tidak langsung. Untuk strategi langsung siswa grafika ekstrakulikuler debat menggunakan tiga strategi yaitu memori strategi, kognitif strategi dan kompensasion strategi. Untuk indirect strategi siswa grafika ekstrakulikuler debat menggunakan tiga strategi yaitu metakognitif strategi, afektif strategi, dan social strategi. Sehingga strategi yang digunakan oleh siswa berkaitan dengan theory Oxford (1990).

English Abstract

English is as a compulsory subject in every school in Indonesia. SMKN 4 Malang is one of schools in Indonesia that apply English as a compulsory subject to learn by all students. Learning English is not easy especially for students at SMKN 4 Malang because the students only learn English once or twice in a weeks. So, the students need to join in certain extracurricular in order to get more exposure. In SMK 4 Malang some students join in GVED (Graphic Vocational English Debate), and they have higher achievement among others. Therefore this research is attempt to know language learning strategies used by the students. This research used qualitative as a research design and descriptive qualitative as a research method. The researcher choose three students with higher achievement as research subject. The researcher used two instruments namely interview guide and observation checklist adapted from SILL (Strategy Inventory Language Learning) by Oxford (1990) that have been validated by the expert. The result of the analysis were presented in descriptive text and the researcher got the explanation from the result of interview and observation. The result from this research showed that students in Graphic Vocational English Debate (GVED) used strategies to learn English. The three students in Graphic Vocational English Debate (GVED) use two strategies, direct strategies and indirect strategies. For the direct strategies, the three students used memory strategies, cognitive strategies, and compensation strategies. For indirect strategies the students used three strategies, there were metacognitive strategies, affective strategies, and social strategies. It means those strategies were related with Oxford (1990)’s theories.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2017/420/
Subjects: 300 Social sciences > 371 Schools and their activities; special education > 371.3 Methods of instruction and study > 371.302 81 Techniques of study
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Budi Wahyono Wahyono
Date Deposited: 07 Aug 2017 00:28
Last Modified: 26 Nov 2020 13:29
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/1040
[thumbnail of BAGIAN DEPAN (1).pdf]
Preview
Text
BAGIAN DEPAN (1).pdf

Download (855kB) | Preview
[thumbnail of Bab I.pdf]
Preview
Text
Bab I.pdf

Download (739kB) | Preview
[thumbnail of Bab II.pdf]
Preview
Text
Bab II.pdf

Download (720kB) | Preview
[thumbnail of Bab III.pdf]
Preview
Text
Bab III.pdf

Download (543kB) | Preview
[thumbnail of Bab IV.pdf]
Preview
Text
Bab IV.pdf

Download (576kB) | Preview
[thumbnail of Bab V.pdf]
Preview
Text
Bab V.pdf

Download (498kB) | Preview
[thumbnail of DAFTAR PUSTAKA.pdf]
Preview
Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf

Download (372kB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item