Mimicry And Ambivalence Of Indian Diaspora Toward American Culture In Bharati Mukherjee’s Jasmine

Saragih, Rohnida (2016) Mimicry And Ambivalence Of Indian Diaspora Toward American Culture In Bharati Mukherjee’s Jasmine. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Mimikri dan ambivalensi adalah konsekuensi yang terjadi pada kehidupan orang-orang jajahan di era postkolonial. Ini digambarkan dalam Jasmine Bharati Mukherjee. Masalah dalam novel ini adalah tentang masalah inferioritas India yang memaksa mereka untuk meniru budaya Amerika untuk mendapatkan kehidupan yang lebih baik. Tindakan dan perasaan orang-orang jajahan sebagai efek kolonisasi menjadi perhatian utama penelitian ini. Penelitian ini menggunakan penelitian kualitatif yang mempekerjakan dua konsep, yaitu mimikri dan ambivalensi dalam ruang lingkup pendekatan pasca-kolonialisme. Analisis ini didasarkan pada data yang ditemukan di Jasmine dan didukung oleh konsep-konsep tersebut. Studi ini menjelaskan mimikri dan ambivalensi yang dialami oleh Jasmine ketika dia berusaha menjadi orang Amerika. Hasil penelitian menunjukkan bahwa ada mimikri dan ambivalensi yang dialami oleh Jasmine dalam novel. Mimikri terjadi dalam aspek budaya terutama dalam perilaku, konsumsi makanan dan layanan pangan, gaya hidup dan bahasa. Ada beberapa ambivalensi yang dialami oleh Jasmine dalam hal identitasnya sebagai orang India yang tinggal di Amerika. Meskipun Jasmine berusaha menjadi orang Amerika, dia masih bingung dengan dirinya sendiri. Jasmine bingung apakah dia harus sepenuhnya mengadopsi budaya Amerika atau kembali ke budaya India. Akhirnya, penulis menyarankan para peneliti berikutnya untuk menggunakan psikoanalisis dalam menganalisis Jasmine Bharati Mukherjee karena menunjukkan karakter utama konflik batin ketika dia dalam kesulitan memilih identitasnya.

English Abstract

Mimicry and ambivalence are consequences that happen to the life of colonized people in postcolonial era. This is portrayed in Bharati Mukherjee’s Jasmine. The issue in the novel is about problems of Indians inferiority that force them to mimic the American culture to get a better life. The action and the feeling of the colonized people as the effect of colonization become this study’s main concern. This study used qualitative research employing two concepts, namely mimicry and ambivalence in the scope of post-colonialism approach. The analysis is based on the data found in Jasmine and supported by those concepts. This study explains the mimicry and ambivalence experienced by Jasmine when she is trying to be an American. The result of the study shows that there are mimicry and ambivalence experienced by Jasmine in the novel. Mimicry happens in the cultural aspects especially in behavior, food consuming and food service, life style and language. There are some ambivalences experienced by Jasmine in terms of her identity as an Indian who lives in America. Although Jasmine is trying to be an American, she is still confused with herself. Jasmine is confused whether she should fully adopt American culture or return to her Indian culture. Finally, writer suggests the next researchers to use psychoanalysis in analyzing Bharati Mukherjee’s Jasmine since it shows the main character inner conflicts when she is in trouble of choosing her identity.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2016/191/051604142
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Nur Cholis
Date Deposited: 31 Aug 2016 15:05
Last Modified: 19 Oct 2021 02:06
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/102055
[thumbnail of BAB_2.pdf]
Preview
Text
BAB_2.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of BAB_1.pdf]
Preview
Text
BAB_1.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of ABSTRACT,_KATA_PENGANTAR,DAFTAR_ISI.pdf]
Preview
Text
ABSTRACT,_KATA_PENGANTAR,DAFTAR_ISI.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of COVER,REFERENCES,BERITA_ACARA.pdf]
Preview
Text
COVER,REFERENCES,BERITA_ACARA.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of BAB_3.pdf]
Preview
Text
BAB_3.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of BAB_4.pdf]
Preview
Text
BAB_4.pdf

Download (2MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item