Using Mind Map-Picture Series Strategy to Improve Students’ Ability in Writing Narrative Text at SMP Negeri 11 Malang.

Halim, Ruth Oktavia (2015) Using Mind Map-Picture Series Strategy to Improve Students’ Ability in Writing Narrative Text at SMP Negeri 11 Malang. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Menulis dianggap sebagai keterampilan penting di antara keterampilan bahasa lain yang harus dipelajari oleh siswa. Namun, para siswa menemukan beberapa kesulitan dalam menulis. Misalnya, dalam membangun teks naratif, siswa harus dapat menulis secara kronologis. Mereka juga membutuhkan pemikiran kreatif untuk mengekspresikan ide dan menggunakan fitur linguistik yang sesuai. Terkait dengan masalah-masalah itu, peneliti mengungkapkan hasil yang tidak memuaskan dalam menulis teks naratif dari delapan siswa kelas SMP Negeri 11 Malang. Salah satu strategi yang dapat digunakan untuk menyelesaikan masalah adalah strategi seri Mind-Map-Picture yang merupakan kombinasi peta pikiran dan seri gambar. Penelitian ini bertujuan untuk mencari tahu apakah penggunaan strategi seri PETA-PHBS Mind dapat meningkatkan kemampuan siswa dalam menulis teks naratif. Peneliti menerapkan penelitian tindakan kelas (mobil) sebagai desain penelitian untuk mengetahui peningkatan kemampuan menulis pada VIII-siswa kelas di SMP N 11 Malang. Ada 32 siswa yang berpartisipasi dalam penelitian ini. Untuk mengumpulkan data yang diperlukan, peneliti menggunakan lima instrumen yang merupakan tes, catatan lapangan, panduan wawancara, kuesioner, dan daftar periksa observasi. Dari hasil instrumen-instrumen tersebut, itu menunjukkan bahwa strategi seri Pet Mapan-Picture mampu meningkatkan kemampuan siswa dalam menulis teks naratif. Ini berurusan dengan pemenuhan kriteria kesuksesan yang telah ditetapkan oleh peneliti yang merupakan 75% siswa yang terlibat selama proses pembelajaran menggunakan strategi seri Peta-Pola pikir dan 75% siswa lulus setidaknya 75 sebagai standar minimum 75 Skor (KKM). Untuk kriteria pertama, hasil studi pendahuluan menunjukkan bahwa 34% siswa tidak tertarik dalam belajar bahasa Inggris. Kemudian, setelah mempekerjakan strategi dalam proses pembelajaran, keterlibatan siswa meningkat dari 71% dalam siklus satu hingga 84% pada siklus dua. Selain itu, hasil kuesioner menunjukkan 72% siswa merasa termotivasi dalam belajar bahasa Inggris. Sementara itu untuk kriteria kedua, itu menunjukkan peningkatan yang signifikan dari studi pendahuluan untuk siklus dua. Dari hasil tes, terungkap bahwa jumlah siswa yang lulus KKM meningkat dari 0% pada pre-test hingga 36% dalam siklus satu. Untuk siklus dua, itu akan menunjukkan87,5% dari siswa melewati KKM. Berdasarkan hasil penelitian, peneliti menyimpulkan penggunaan strategi Peta-Picture-picture yang berhasil untuk meningkatkan kemampuan siswa dalam menulis teks naratif dan juga meningkatkan partisipasi siswa. Sebagai saran untuk guru bahasa Inggris, sekolah dan peneliti lainnya, penelitian ini dapat digunakan sebagai sumber tambahan dalam meningkatkan kemampuan menulis siswa. Di sisi lain, dimungkinkan untuk melakukan penelitian menggunakan strategi ini dalam jenis teks lain atau keterampilan lainnya.

English Abstract

Writing is considered as important skill among the other language skills which should be learnt by the students. However, the students find some difficulties in writing. For instance, in constructing a narrative text, the students should be able to write chronologically. They also require creative thinking to express ideas and use appropriate linguistic features. Related to those problems, the researcher revealed unsatisfactory results in writing narrative text of the eight graders of SMP Negeri 11 Malang. One of the strategies that can be used to solve the problems is mind-map-picture series strategy which is the combination of mind map and picture series. This study aims at finding out whether the use of mind map-picture series strategy can improve students’ ability in writing narrative text. The researcher applied Classroom Action Research (CAR) as the research design to know the improvement of writing ability in VIII-A class students at SMP N 11 Malang. There were 32 students participated in this study. To collect necessary data, the researcher used five instruments which were test, field notes, interview guide, questionnaire, and observation checklist. From the result of those instruments, it shows that mind map-picture series strategy is able to improve the students’ ability in writing narrative text. It is dealing with the fulfillment of the criteria of success which had been set by the researcher which were75% of the students involved during learning process using mind map-picture series strategy and 75% of the students passed at least 75 as the standard of minimum score (KKM). For the first criteria, the result of preliminary study showed that 34% of the students did not interest in learning English. Then, after employing the strategy in learning process, the students’ involvement improved from 71% in cycle one to 84% in cycle two. Moreover, the questionnaire’s results shows 72% of the students felt motivated in learning English. Meanwhile for the second criteria, it shows significant improvement from preliminary study to cycle two. From the result of test, it revealed that the number of students passed KKM increased from 0% in pre-test to 36 % in cycle one. For the cycle two, it showsthat87.5% of the students passed KKM. Based on the result of the study, the researcher concludes the use of mind map-picture series strategy succeeds to improve students’ ability in writing narrative text and also enhance the students’ participation. As suggestion for the English teacher, the school and the other researchers, this study can be used as additional sources in improving the students’ writing ability. In other hand, it is possible to conduct the study using this strategy in other types of text or other skills.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2015/404/051506534
Uncontrolled Keywords: pemetaan pikiran, gambar berseri, kemampuan menulis, teks naratif
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Budi Wahyono Wahyono
Date Deposited: 25 Sep 2015 09:12
Last Modified: 09 Nov 2021 08:11
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/101603
[thumbnail of BERITA_ACARA_BIMBINGAN_SKRIPSI.pdf]
Preview
Text
BERITA_ACARA_BIMBINGAN_SKRIPSI.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of CHAPTER_I_FIX.pdf]
Preview
Text
CHAPTER_I_FIX.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of CHAPTER_II_FIX.pdf]
Preview
Text
CHAPTER_II_FIX.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of CHAPTER_III_FIX.pdf]
Preview
Text
CHAPTER_III_FIX.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of CHAPTER_V_FIX.pdf]
Preview
Text
CHAPTER_V_FIX.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of CHAPTER_VI_FIX.pdf]
Preview
Text
CHAPTER_VI_FIX.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of cover_fix.pdf]
Preview
Text
cover_fix.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of REFERENCES.pdf]
Preview
Text
REFERENCES.pdf

Download (2MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item