Students’ Motivation on Learning English at TOEFL Program of ELFAST English Course in Pare.

Sugeha, AnisaZuhria (2015) Students’ Motivation on Learning English at TOEFL Program of ELFAST English Course in Pare. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Saat ini, menguasai bahasa asing sangat penting untuk menyesuaikan diri dengan zaman globalisasi. Dalam pembelajaran bahasa kedua, ada beberapa faktor yang mempengaruhi pelajar untuk sukses dalam mempelajari bahasa asing. Salah satu faktor tersebut adalah motivasi. Motivasi adalah alasan mengapa seseorang melakukan sesuatu berdasarkan pada keinginannya. Penelitian ini bertujuan untuk menjawab 3 masalah, yaitu: (1) apa tipe-tipe motivasi yang digunakan oleh siswa program TOEFL di kursus bahasa Inggris ELFAST di Pare?; (2) apa tipe motivasi dominan dalam pembelajaran bahasa Inggris pada siswa program TOEFL di kursus bahasa Inggris ELFAST di Pare?; (3) adakah hubungan antara motivasi yang digunakan oleh siswa program TOEFL di di kursus bahasa Inggris ELFAST di Pare dan nilai TOEFL mereka?. Pada penelitian ini, penulis menggunakan teori Gardner (1985) tentang motivasi. Pada penelitian ini, penulis menggunakan pendekatan deskriptif kuantitatif.Instrumen yang digunakan untuk menyelidiki motivasi adalah kuesioner AMTB dirancang oleh Gardner (1985).Sumber data dari penelitian ini adalah 24 siswa program TOEFL yang terbagi menjadi 3 kelas, A, B, dan C. Dalam mengumpulkan data, penulis melakukan proses menyebar kuesioner dan memasukkan ke dalam tabel. Kemudian, penulis menganalisa data dengan menghitungnya menggunakan aplikasi komputer bernama Statistical Product and Service Solution (SPSS). Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa tipe motivasi yang digunakan oleh siswa pada program TOEFL di kursus bahasa Inggris ELFAST di Pare adalah motivasi instrumental dan motivasi integratif dan tipe motivasi dominan pada siswa program TOEFL di kursus bahasa Inggris ELFAST di Pare adalah motivasi instrumental. Berkaitan dengan hubungan antara motivasi dan nilai TOEFL siswa, korelasi signifikan positif dinyatakan antara motivasi dan kecakapan berbahasa Inggris siswa yang diukur berdasarkan nilai akhir TOEFL. Melalui penelitian ini, Penulis memberikan saran kepada peneliti berikutnya untuk menganalisis motivasi dalam pembelajaran bahasa Inggris dengan menggunakan instrumen kuesioner Attitude/Motivation Test Battery (AMTB) dalam mengumpulkan data dan menjelajah lebih mengenai alasan tentang motivasi dalam kuesioner tersebut. Peneliti berikutnya juga dapat mengembangkan penelitian motivasi dan mengkorelasikan dengan bidang lain pada pembelajaran bahasa kedua, seperti strategi pembelajaran, gaya belajar atau lainnya.

English Abstract

Nowadays, mastering a foreign language is important in order to adjust it with globalization era. In second language learning, there are some factors which influence the learners to be succesed in acquiring a foreign language. One of them is motivation. Motivation is the reason why people do something based on their desire.This study was aimed to answer three problems of study namely: (1) What are the types of motivation used by the students at TOEFL Program of ELFAST English Course in Pare? (2) What is the most dominant motivation in learning English of the students at TOEFL Program of ELFAST English Course in Pare? and (3) Is there any significant relationship between motivation used by the students at TOEFL Program of ELFAST English Course in Pare and their TOEFL scores?.In this study, the writer used Gardner’s theory (1985) about motivation In this study, the writer used descriptive quantitative approach. The instrument used to investigate motivation is AMTB questionnaire designed by Gardner (1985). The data sources of this study were24 students of TOEFL Program which was divided into 3 classes, A, B, and C. In collecting the data, the writer did the process of distributing the questionnaires and putting them into a table. Then, the writer analyzed the data by calculating it using computer application called Statistical Product and Service Solution (SPSS). The result showed that the types of motivation used by the students at TOEFL Program of ELFAST English Course in Pare was instrumental motivation and integrative motivation and the primary types of motivation among the students at TOEFL program of ELFAST English Course in Pare was instrumental motivation. Related to the relationship between motivation and students’ TOEFL scores, the positive significant correlation is revealed between motivation and students’ English proficiency measured by TOEFL final scores. From this study, the writer suggests the future researchersto conduct a research regarding motivation in learning English by using instrument Attitude/Motivation Test Battery (AMTB) questionnaire while collecting the data and explore more reason items of motivation from the questionnaire.The future researchers can also expand the motivation research and correlated it with other fields in second language learning. It might be correlated with learning strategy, learning style, or others

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2015/38/051501351
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Endang Susworini
Date Deposited: 18 Feb 2015 15:29
Last Modified: 18 Oct 2021 04:06
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/101575
[thumbnail of COVER_SKRIPSI.pdf]
Preview
Text
COVER_SKRIPSI.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of ABSTRACT.pdf]
Preview
Text
ABSTRACT.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of CHAPTER_1.pdf]
Preview
Text
CHAPTER_1.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of CHAPTER_II.pdf]
Preview
Text
CHAPTER_II.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of CHAPTER_IV.pdf]
Preview
Text
CHAPTER_IV.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of CHAPTER_V.pdf]
Preview
Text
CHAPTER_V.pdf

Download (2MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item