Language Learning Strategies used by different English Proficiency Students of State Senior High School 3 Malang

Emanto, Yuanita (2013) Language Learning Strategies used by different English Proficiency Students of State Senior High School 3 Malang. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Bahasa Inggris adalah bahasa internasional yang sangat penting karena sering digunakan dalam forum-forum internasional. Pemerintah Indonesia menetapkan bahasa Inggris sebagai pelajaran wajib di sekolah. Siswa dituntut untuk memiliki kompetensi dalam kemampuan dasar berbahasa inggris yaitu mendengar, berbicara, membaca dan menulis. Siswa harus memiliki strategi belajar untuk meningkatkan kemampuan mereka dalam berbahasa Inggris. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui (1) Bagaimana strategi belajar bahasa diterapkan oleh siswa kelas 11 di SMAN 3 Malang, dan (2) bagaimana level kemampuan berbahasa inggris berhubungan dengan strategi belajar bahasa yang digunakan oleh siswa kelas 11 di SMAN 3 Malang. Penelitian ini adalah penelitian kuantitatif dengan menggunakan Strategy Inventory for Language Learning (SILL) versi 7 (EFL/ESL) oleh Oxford (1990) yang telah diterjemahkan ke dalam Bahasa Indonesia sebagai instrumennya. Nilai rapor digunakan untuk mengukur seberapa tinggi kemampuan siswa dalam berbahasa inggris. Penelitian ini menggunakan deskriptif statistik dan Pearson Product Moment untuk menginvestigasi pengaplikasian strategi belajar bahasa dan korelasinya dengan kemampuan berbahasa inggris. Partisipan dalam penelitian ini yaitu siswa kelas 11 di SMAN 3 Malang yang terbagi dalam tiga level yang berbeda dalam kemampuan berbahasa inggris yaitu tinggi, sedang dan rendah. Hasil dari penelitian ini mengindikasi bahwa siswa siswi kelas 11 di SMAN 3 Malang berada pada level menengah dalam penggunaan strategi belajar bahasa. Siswa dengan kemampuan berbahasa inggris yang tinggi lebih banyak menggunakan strategi metakognitif dimana siswa dengan kemampuan berbahasa Inggris sedang menggunakan strategi kompensasi dan siswa dengan kemampuan berbahasa rendah menggunakan strategi afektif. Korelasi positif yang signifikan ditemukan antara siswa dengan kemampuan berbahasa Inggris tinggi dengan strategi metakognitif, dimana korelasi negatif ditemukan pada siswa dengan kemampuan berbahasa Inggris rendah dengan strategi memori. Berdasarkan hasil yang telah didapat, penulis menyarankan siswa untuk mengaplikasikan strategi metakognitif dan mempelajari lebih banyak tentang strategi-strategi belajar bahasa lain yang lebih bervariasi. Untuk peneliti selanjutnya, disarankan untuk meneliti strategi belajar bahasa dalam aspek mendengar, berbicara, menulis, atau membaca melalui wawancara dan observasi.

English Abstract

English is one of international languages in the world and mainly used in international forums. Because of its importance, Indonesian government decides to make English as a formal subject in schools. Students are expected to have basic competences in four skills those are listening, speaking, reading, and writing comprehensively to reach functional literate. Students should have strategies to improve their proficiency and skill in English. The aims of this study are to find out (1) how language learning strategies applied by students of 11th grade at State Senior High School 3 Malang (SMAN 3 Malang), and (2) how English proficiency levels relate to the use of language learning strategies by students of 11th grade at SMAN 3 Malang. This study applied quantitative research. This study used Strategy Inventory for Language Learning (SILL) version 7 (EFL/ESL) by Oxford (1990) translated into Bahasa Indonesia as the instrument. The English raport score was used to measure students’s proficiency. This study use descriptive analysis and Pearson Product Moment to investigate the use of language learning strategies and the correlation between language learning strategies and English proficiency. The participants were students of 11th grade at SMAN 3 Malang divided into three different levels of English proficiency; those are high, intermediate and low. The results of this study indicate that students are in medium level meaning that they sometimes use those strategies in learning a language. Students with high English proficiency used most metacognitive strategies while intermediate English Proficiency students used most compensation strategies and low English proficiency students used most affective strategies. The positive correlation was found between high English proficiency students and metacognitive strategies and negative correlation was found between low English proficiency students and memory strategies. Based on these findings, students are suggested to apply more metacognitive strategies and combine other strategies in their learning process. For further researchers, it is recommended to examine the language learning strategies in speaking, writing, reading, or listening through interviews and observations. Further researchers are also suggested to use other theories of language learning strategy in conducting research.

Other obstract

-

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2013/153/051307641
Uncontrolled Keywords: Strategi Belajar Bahasa, Kemampuan Berbahasa Inggris.-Language Learning Strategies, English Proficiency
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Hasbi
Date Deposited: 16 Sep 2013 09:08
Last Modified: 18 Oct 2021 02:59
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/100612
[thumbnail of 1_cover_skripsi.pdf]
Preview
Text
1_cover_skripsi.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of 2_cover_dalam.pdf]
Preview
Text
2_cover_dalam.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of 3_DECLARATION_OF_AUTHORSHIP.pdf]
Preview
Text
3_DECLARATION_OF_AUTHORSHIP.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of 3_DECLARATION_OF_AUTHORSHIP.pdf]
Preview
Text
3_DECLARATION_OF_AUTHORSHIP.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of 4_Supervisors_Approval.pdf]
Preview
Text
4_Supervisors_Approval.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of 5_Board_of_Examiners_Certificate.pdf]
Preview
Text
5_Board_of_Examiners_Certificate.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of 6_ACKNOWLEDGMENT.pdf]
Preview
Text
6_ACKNOWLEDGMENT.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of 7_ABSTRACT.pdf]
Preview
Text
7_ABSTRACT.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of 8__ABSTRAK.pdf]
Preview
Text
8__ABSTRAK.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of 9_TABLE_OF_CONTENTS.pdf]
Preview
Text
9_TABLE_OF_CONTENTS.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of 10_LIST_OF_TABLES.pdf]
Preview
Text
10_LIST_OF_TABLES.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of 11_LIST_OF_APPENDICES.pdf]
Preview
Text
11_LIST_OF_APPENDICES.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of 12_REFERENCES.pdf]
Preview
Text
12_REFERENCES.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of 14_APPENDIX_1.pdf]
Preview
Text
14_APPENDIX_1.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of 15_APPENDIX_2.pdf]
Preview
Text
15_APPENDIX_2.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of Berita_Acara_Bimbingan_Skripsi.pdf]
Preview
Text
Berita_Acara_Bimbingan_Skripsi.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of CHAPTER_1.pdf]
Preview
Text
CHAPTER_1.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of CHAPTER_2.pdf]
Preview
Text
CHAPTER_2.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of CHAPTER_3.pdf]
Preview
Text
CHAPTER_3.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of CHAPTER_IV.pdf]
Preview
Text
CHAPTER_IV.pdf

Download (2MB) | Preview
[thumbnail of CHAPTER_V.pdf]
Preview
Text
CHAPTER_V.pdf

Download (2MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item