Fresiska, Febriana (2013) The Application of Language Learning Strategies and Their Relationship with English Proficiency of The Islamic Junior High School Students of Pondok Pesantren Modern Raden Paku Trenggalek. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Pada saat ini Bahasa Inggris menjadi bahasa yang penting di Indonesia. Selain digunakan sebagai media komunikasi dengan orang asing Bahasa Inggris juga menjadi salah satu pelajaran wajib di sekolah bahkan menjadi salah satu mata pelajaran yang diujikan pada Ujian Nasional. Belajar Bahasa Inggris tidak semudah belajar Bahasa Indonesia karena bahasa Inggris memiliki banyak perbedaan dengan Bahasa Indonesia, diantaranya struktur bahasa, perbendaharaan kata dan juga pelafalannya. Maka dari itu strategi pembelajaran bahasa sangat dibutuhkan agar memudahkan dalam belajar bahasa.Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui strategi pembelajaran bahasa yang digunakan oleh siswa MTs Plus Raden Paku dan hubungan keenam kategori dari strategi pembelajaran bahasa dengan kemampuan berbahasa Inggris. Sampel yang digunakan dalam penelitian ini sebanyak 114 siswa terdiri dari 40 siswa dari kelas VII, 37 siswa dari kelas VIII dan 37 siswa dari kelas IX. Instrumen penelitian yang digunakan adalah kuisioner SILL dan nilai Bahasa Inggris.Data hasil survey dianalisa menggunakan deskriptif statistik dan korelasi Pearson Product Moment. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa seluruh siswa dari kelas VII sampai kelas IX megaplikasikan strategi pembelajaran bahasa berada pada tingkat menengah. Kategori strategi pembelajaran bahasa yang paling sering dipakai oleh siswa kelas VII dan VIII adalah metakognitif sedangkan yang paling sering digunakan siswa kelas IX adalah metakognitif dan afektif. Hubungan yang signifikan antara strategi pembelajaran bahasa dan kemampuan berbahasa hanya ditemukan pada kelas VII sedangkan kelas VIII dan IX tidak ada hubungan yang signifikan antara strategi pembelajaran bahasa dengan kemampuan berbahasa Inggris. Penulis menyarankan kepada para guru untuk mengenalkan strategi pembelajaran bahasa terutama strategi memori dan strategi afektif terhadap murid-muridnya karena dua strategi tersebut memiliki hubungan terhadap kemampuan berbahasa Inggris. Penulis juga menyarankan kepada penulis selanjutnya untuk meneliti siswa SD dan menghubungkan strategi pembelajaran bahasa dengan skil pembelajaran yang spesifik.
English Abstract
Nowadays, English is getting more important in Indonesia. Not only as a means of communication with the foreigner but also as one of the subjects in National Examination. Learning English is different from learning Bahasa Indonesia because it has many different aspects of language including grammar, vocabularies and also pronunciation. Then, learning strategies are needed to make the learning easier and faster. This study is conducted in order to investigate the language learning strategies used by Raden Paku Islamic Junior High School students and to investigate the relationship between six categories of language learning strategies and English proficiency. The samples of this study are 114 students consisting of 40 students of 7th grade, 37 students of 8th grade and 37 students of 9th grade. The research instruments are SILL questionnaire and English score. The data obtained from the returned surveys are analyzed using descriptive statistics and Pearson Product Moment correlation. The results shows that the students are medium users of overall strategies with metacognitive strategy as the most frequently used by 7th grade and 8th grade students. Meanwhile, metacognitive and affective strategies are the most frequently used by 9th grade. The lowest strategy is compensation strategy for all grades. The significant correlation was found between Language Learning Strategies and 7th English proficiency but no significant correlation was found in 8th grade and 9th grade. The writer suggests the teachers to promote language learning strategy application to the students especially for memory and affective strategy because they have significant correlation with English proficiency. She also suggests for the next writers to conduct the research in the level of elementary school and correlate language learning strategy with the specific learning skill.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | SKR/FBS/2013/138/051307508 |
Subjects: | 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris |
Depositing User: | Hasbi |
Date Deposited: | 18 Sep 2013 14:22 |
Last Modified: | 18 Oct 2021 05:45 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/100595 |
Preview |
Text
CHAPTER_II.pdf Download (2MB) | Preview |
Preview |
Text
CHAPTER_III.pdf Download (2MB) | Preview |
Preview |
Text
CHAPTER_IV.pdf Download (2MB) | Preview |
Preview |
Text
CHAPTER_V.pdf Download (2MB) | Preview |
Preview |
Text
REFERENCES.pdf Download (2MB) | Preview |
Preview |
Text
LIST_OF_APPENDICES.pdf Download (2MB) | Preview |
Preview |
Text
SUPERVISOR'S_APPROVAL.pdf Download (2MB) | Preview |
Preview |
Text
THESIS_COVER.pdf Download (2MB) | Preview |
Preview |
Text
ACKNOWLEDGEMENT.pdf Download (2MB) | Preview |
Preview |
Text
ABSTRACT_1.pdf Download (2MB) | Preview |
Preview |
Text
DECLARATION_OF_AUTHORSHIP.pdf Download (2MB) | Preview |
Preview |
Text
APPENDICES.pdf Download (2MB) | Preview |
Preview |
Text
INSIDE_COVER.pdf Download (2MB) | Preview |
Preview |
Text
Berita_Acara_Bimbingan_SKripsi.pdf Download (2MB) | Preview |
Preview |
Text
BOARD_OF_EXAMINERS_CERTIFICATE_OF_APPROVAL.pdf Download (2MB) | Preview |
Preview |
Text
CHAPTER_I.pdf Download (2MB) | Preview |
Actions (login required)
View Item |