Conversation Styles and Language Functions Used by the Main Characters of Donald Duck Walt Disney Comic,

Rulitasari, Juliana (2013) Conversation Styles and Language Functions Used by the Main Characters of Donald Duck Walt Disney Comic,. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Penulis menganalisis gaya percakan dan fungsi bahasa yang digunakan oleh peran utama dalam komik Donald Duck Walt Disney mereka adalah Donald Duck dan ketiga ponaannya (Kwik, Kwek, dan Kwak). Pentingnya meneliti studi ini untuk memudahkan pembicara dan pendengar memahami gaya percakapan dan fungsi bahasa agar lebih mudah untuk memahaminya. Studi ini menerapkan Yule teori dalam gaya percakapan dan Cook dalam fungsi bahasa. Tujuan dalam penelitian ini untuk menemukan gaya percakapan dan fungsi bahasa yang digunakan dalam komik Donald Duck. Penelitian kualitatif adalah metode yang digunakan dalam penelitian ini. Penelitian ini digolongkan sebagai metode kualitatif karena data analisis yang digunakan berupa kata-kata dari pada angka. Sumber data studi ini menggunakan komik Bahasa Inggris yang dipublikasikan pada edisi ke 26. Berdasarkan analisis penelitian ini, peran utama menggunakan dua macam gaya percakapan yaitu high involvement style dan high considerateness style . Berdasarkan penemuan tersebut gaya percakapan yang sering digunakan adalah high involvement style karena komik ini menceritakan tentang perampokan pada sebuah bank yang memerlukan penyelidikan dan proses pencarian pada pelaku perampokan tersebut. Maka dari itu, peran utama sering menggunakan percakapan relatif cepat, hampir tidak ada jeda pada setiap giliran yang diucapkan. Sedangkan high considerateness style digunakan untuk menyelidiki Donald sebagai saksi dalam persidangan. Donald tidak memberikan kesaksiannya pada persidangan yang pertama dan menggunakan jeda yang panjang dalam proses percakapan tersebut. Fungsi bahasa yang sering digunakan dalam komik Donald Duck adalah referential function. karena komik ini menceritakan tentang perampokan yang membutuhkan informasi dalam proses investigasi . Penulis menyarankan kepada peneliti selanjutnya untuk menggunakan sasaran yang berbeda seperti halnya dalam novel atau film untuk memperkaya teori tentang gaya percakapan dan fungsi bahasa.

English Abstract

The writer analyzes conversation styles and language functions that are used by the main characters in Donald Duck Walt Disney comic who are Donald Duck and his nephews (Kwik, Kwek, and Kwak). The significance of the study is to help the speaker and the listener understand about the conversation in terms of the styles and functions in order to make the conversation easier to understand. The study applies Yule’s theory about conversation styles and Cook’s about language functions. The objective of this study is to find out the conversation styles and language functions used by the main characters in Donald Duck comic. Qualitative research method is used in this because the data analyzed are in the forms of words rather than numbers. The data source of this study is the English comic of Donald Duck published in 26 th edition. The data for this study are taken from the utterances of the main characters in Donald Duck comic. This study shows that the main characters use two kinds of conversation styles, namely high involvement style and high considerateness style. Based on the finding the conversation style often used is high involvement style because the comic tells about the bank robbery which needs some investigation and searching process of the bank robbers. Therefore, the main characters often do the conversation fast, with almost no pausing. Meanwhile, high considerateness style is used when there is investigation involving Donald as a witness in the court. He does not give his testimony in the first court when uttering with longer pauses. The language functions which are often used in Donald Duck is referential function because in the comic tells about the bank robbers that need the information in the investigation process. The writer suggests for the next researcher to analyze different objects such as novels or films to enrich the theory about conversation styles and language functions.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2013/12/051301131
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Endang Susworini
Date Deposited: 21 Feb 2013 15:26
Last Modified: 18 Oct 2021 05:29
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/100573
[thumbnail of 051301131.pdf]
Preview
Text
051301131.pdf

Download (6MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item