Rahayu, BTri (2012) Dyslexia Portrayed in the Movies Taare Zameen Par and Ikhsan, Mama I Love You. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Membaca dan belajar adalah dua hal yang menentukan keberhasilan seorang anak dalam karir sekolahnya. Pertama dia belajar untuk membaca, maka dia membaca untuk belajar. Oleh karena itu, membaca sangat penting dalam proses pendidikan. Sayangnya kemampuan membaca yang buruk dan keterampilan belajar yang sedikit menjadi kenyataan yang mengkhawatiran untuk anak-anak. Faktanya, ada beberapa anak yang mempunyai masalah kesulitan membaca atau belajar membaca yang disebut disleksia. Ada beberapa film yang menceritakan tentang anak yang menderita disleksia dengan berbagai gejala yang berbeda, contohnya tercermin dalan film Taare Zameen Par dan Ikhsan, Mama I Love You. Oleh karena itu, penulis mengadakan studi tentang gambaran disleksia yang ada dalam kedua film tersebut. Studi ini bertujuan untuk menemukan persamaan dan perbedaan ketidakmampuan belajar yang tercermin dalam gejala disleksia dari karakter disleksia. Pendekatan kualitatif digunakan untuk analisa secara mendalam agar dapat memberikan makna terhadap temuan dari penelitian ini. Menurut du Plessis (2010) ada 8 gejala disleksia. Karakter penderita disleksia dalam film Taare Zameen Par dan Ikhsan, Mama I Love You memiliki kesamaan. Seperti tercermin dalam gejala disleksia yaitu 1) bingung arah seperti membalikkan huruf; mencerminkan huruf, angka dan kata; 2) kesulitan dalam mengurutkan seperti menempatkan huruf atau kata dalam urutan yang salah dan kesulitan dalam mengingat abjad; dan 3) kesulitan dalam matematika seperti masalah dengan angka dan perhitungan dan mental aritmatika. Sedangkan perbedaan gejala disleksia oleh Ihsaan, karakter penderita disleksia di Taare Zameen Par, memiliki gejala lain dari disleksia seperti mengeja kata sperti bunyinya dan tidak mampu menulis atau menyesuaikan huruf yang tepat ketika diujarkan. Sementara itu, Ikhsan, karakter penderita disleksia di Ikhsan, Mama I Love You, hanya memiliki 3 gejala dan tidak memiliki gejala lain disleksia.
English Abstract
Reading and learning are the two things that determine the success of a child during his school career. First he learns to read, then he reads to learn. Reading is therefore of paramount importance in the educational process. Unfortunately poor reading skills, and poor learning skills, have become a reality for an alarming number of children. In fact, there are some children who have difficulty in reading or learning to read called dyslexia. There are some movies telling about the children who suffer from dyslexia with a variety of different symptoms, for examples are reflected in the film Taare Zameen Par and Ikhsan, Mama I Love You. Therefore, the writer conducted a study of the existing portrayed of dyslexia in those movies. This study is aimed to find out the similarities and the differences of learning disabilities as reflected through dyslexia symptoms on dyslexic character. Qualitative approach is used to have an in depth analysis in order to give meaning to the finding of this study. According to du Plessis (2010) there are 8 symptoms of dyslexia. The dyslexic characters in the movies Taare Zameen Par and Ikhsan, Mama I Love You have similarities. They are reflected through symptoms of dyslexia namely 1) directional confusion like reversing letter; mirroring letter, number and words; 2) sequencing difficulties such as putting letters or words in the wrong order and having trouble remembering the order of alphabet; and 3) having difficulty in math such as having a problem with numbers and calculations and mental arithmetic. Then differences of dyslexia symptoms by Ihsaan, the dyslexic character in Taare Zameen Par, who produces other symptoms of dyslexia such as spelling words as they sound and unable to write or match the appropriate letter when given the sound. While Ikhsan, dyslexic charater in Ikhsan, Mama I Love You only produces 3 symptoms and does not produce other symptoms.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | SKR/FBS/2012/47/051202167 |
Subjects: | 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris |
Depositing User: | Endang Susworini |
Date Deposited: | 28 Sep 2012 15:20 |
Last Modified: | 18 Oct 2021 05:45 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/100489 |
Preview |
Text
051202167.pdf Download (3MB) | Preview |
Actions (login required)
View Item |