Grammatical Error Analysis on the English Supplementary Textbook Prestasi Pustaka for Second Grade of Junior High School

Hardiyanti, RismaEka (2011) Grammatical Error Analysis on the English Supplementary Textbook Prestasi Pustaka for Second Grade of Junior High School. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Masyarakat Indonesia biasanya mulai mempelajari bahasa Inggris di bangku sekolah di mana para guru adalah sumber informasinya mengingat pada umumnya bahasa Inggris bukan bahasa pertama mereka. Para guru biasanya mengandalkan buku ajar sebagai sumber materi. Oleh karena itu, sudah seharusnya buku ajar memiliki penggunaan bahasa yang baik dan benar. Namun tidak semua buku ajar memilikinya. Berdasarkan pengamatan pendahuluan, buku ajar tambahan bahasa Inggris Prestasi Pustaka yang telah digunakan oleh beberapa SMP di Malang mengandung beberapa kesalahan tatabahasa. Oleh karena itu, penulis mengadakan studi tentang analisa kesalahan tatabahasa pada buku ajar tersebut. Studi ini bertujuan untuk menemukan: (1) tipe-tipe kesalahan yang ditemukan dalam buku ajar tambahan bahasa Inggris Prestasi Pustaka untuk siswa kelas dua SMP semester pertama dan (2) sudut pandang guru terhadap buku ajar tambahan bahasa Inggris Prestasi Pustaka. Pendekatan kualitatif digunakan untuk analisa secara mendalam agar dapat memberikan makna terhadap temuan dari penelitian ini. Analisa dokumen diterapkan untuk menganalisa kesalahan dalam penggunaan bahasa yang terdapat dalam buku ajar tambahan Prestasi Pustaka. Berdasarkan sistem klasifikasi surface strategy (Dulay et al., 1982), hasil studi menunujukkan terdapat 84 keabsenan kata (62%), 34 kesalahan bentukan kata (25%), dan 18 penambahan kata (13%). Khususnya, keabsenan artikel adalah kesalahan terbanyak yang dapat ditemukan di buku ajar tersebut dengan 28 kesalahan. Sayangnya, kesalahan-kesalahan tersebut tidak disadari oleh para guru yang menggunakan buku ajar tersebut. Menurut sudut pandang mereka, penggunaan bahasa dalam buku ajar ini bagus dan sesuai dengan kebutuhan siswa. Dapat disimpulkan bahwa ketiadaan artikel dalam bahasa Indonesia menyebabkan keabsenan artikel sebagai jenis kesalahan dominan yang ditemukan di buku ajar tersebut. Sedangkan ketidaksadaran para guru atas keberadaan kesalahan tersebut bisa berdampak pada siswa dalam memahami bahasa Inggris. Oleh karena itu para guru sebaiknya lebih selektif dalam memilih buku ajar, dan para penerbit lebih meningkatkan kualitas buku ajar, khususnya dalam penggunaan bahasanya.

English Abstract

Indonesian usually starts to learn English at schools in which the teachers are their informants since commonly English is not the first language for them. Those teachers usually rely on the textbooks as the source of materials. Therefore, it is necessary that a textbook has a proper language use. However, not all textbooks have it. Based on a preliminary observation, an English supplementary textbook Prestasi Pustaka that has been used in some junior high schools in Malang contains some grammatical errors in the language use. Thus, the researcher conducted a study about grammatical error analysis in this textbook. This study is aimed to find out: (1) the types of errors found in the English supplementary textbook Prestasi Pustaka for the first semester of second grade students of junior high school and (2) the teachers‟ point of view toward the English supplementary textbook Prestasi Pustaka. Qualitative approach is used to have an in-depth analysis in order to give meaning to the finding of this research. Document analysis is applied to analyze the errors in the language use of the English supplementary textbook Prestasi Pustaka. Based on surface strategy taxonomy (Dulay et al., 1982), the results show that there are 84 omissions (62%), 34 misformations (25%), and 18 additions (13%) found. Particularly, omission of article is the most number of errors found in the textbook with 28 errors. Unfortunately, those errors are not noticed by the teachers using the textbook. In their point of view, the language use is good and compatible with the students‟ need. In conclusion, the absence of article in Indonesian language might make omissions of article the dominant error found in the textbook. Then, the teachers‟ unawareness of the existence of those errors may affect the achievement of their students in learning English. Thus, the teachers should be more thoroughly selective in choosing a textbook, and the publishers should improve the quality of the textbook, especially in terms of the language use.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2011/31/051103986
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Unnamed user with email repository.ub@ub.ac.id
Date Deposited: 03 Oct 2011 13:49
Last Modified: 18 Oct 2021 05:56
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/100368
[thumbnail of 051103986.pdf]
Preview
Text
051103986.pdf

Download (3MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item