The Study of Figurative Language Within Backstreet Boys’ Song Lyrics Based on the Reder-Response Criticism

CendaniWarapsari (2010) The Study of Figurative Language Within Backstreet Boys’ Song Lyrics Based on the Reder-Response Criticism. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Ada banyak jenis karya sastra yang dapat ditemukan dalam kehidupan sehari-hari, salah satunya adalah lagu. Seperti yang telah diketahui bahwa lagu mengandung lirik yang dalam beberapa fitur mirip dengan puisi. Beberapa penokohan lirik adalah ritme, rima, aksen, bait, dan bahasa kiasan. Di antara semua penokohan tersebut, bahasa kiasan adalah bahasa yang membahas interpretasi lirik yang lebih dalam, tidak hanya mempertimbangkan aspek fisik dari karya sastra tersebut. Selain untuk menikmati keindahannya, tidak kalah pentingnya untuk memahami makna dan pesan moral dari setiap karya sastra yang ingin disampaikan oleh pengarang, yang dalam hal ini adalah pencipta lagu, kepada para pembaca, khususnya dalam karya sastra seperti puisi. dan lirik lagu yang banyak mengandung bahasa kiasan. Dalam penelitian ini, penulis menganalisis bahasa kiasan dan juga makna dari tujuh lagu Backstreet Boys yang dikompilasi dalam album Milenium. Karena terdiri dari kata-kata yang berbunga-bunga, bahasa kiasan tidak dapat diterjemahkan secara langsung, oleh karena itu penulis menggunakan kritik Reader-Response dalam penelitian ini untuk melakukan analisis. Kritik Tanggapan Pembaca adalah studi sastra yang dapat membantu pembaca mempelajari proses membaca mereka sendiri dan bagaimana proses tersebut berhubungan dengan unsur-unsur tertentu, yang dalam hal ini adalah bahasa kiasan. Salah satu tokoh yang paling menonjol dalam teori Reader-Response adalah Louise Rosenblatt yang mengembangkan gagasan “teori transaksional” yang mengemukakan bahwa makna sebuah teks berasal dari transaksi antara teks dan pembaca dalam konteks tertentu. Analisis dilakukan dengan menerjemahkan bahasa kiasan dan menafsirkan keseluruhan makna lagu menggunakan teori transaksional kritik Reader-Response. Studi ini menunjukkan bahwa ada empat jenis bahasa kiasan yang dapat ditemukan dalam tujuh lagu yang telah dianalisis dalam album Milenium. Bahasa kiasan tersebut adalah hiperbola, metafora, personifikasi, dan sindiran. Di antara semua itu, hiperbola dan metafora adalah yang paling sering digunakan oleh penulis lagu.

English Abstract

There are many kinds of literary work that can be found in the daily life, one of them is song. As it has been known that song contains lyric which in some features is similar to poetry. Some characterizations of lyric are rhythm, rhyme, accent, stanza, and figurative language. Among all of those characterizations, figurative language is the one that deals with a deeper interpretation of the lyric, not only considering physical aspects of those literary works. Beside to enjoy its beauty, it is not less important to understand the meaning and moral message of every literary work that the author, which in this case is song writer, wants to deliver to the readers, particularly in these kinds of literay work like poem and song lyric which contains many figurative languages. In this study, the writer analyzed figurative language and also the meaning of seven Backstreet Boys’ songs which are compiled in Millennium album. Since it consists of flowery words, figurative language cannot be translated directly and, therefore, the writer used Reader-Response criticism in this study to do the analysis. Reader-Response criticism is a literary study that can help the readers learn about their own reading processes and how those processes relate to specific elements, which in this case is figurative language. One of the most prominent figures in Reader-Response theory is Louise Rosenblatt who developed the idea of “transactional theory” which proposes that the meaning of a text derives from a transaction between the text and reader within a specific context. The analysis is done by translating the figurative language and interpreting the whole meaning of the songs using the transactional theory of Reader-Response criticism. This study shows that there are four kinds of figurative language that can be found within seven songs that have been analyzed in Millennium album. Those figurative languages are hyperbole, metaphore, personification, and satire. Among all of those, hyperbole and metaphore are the most frequently used by the song writer.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2010/3/051002823
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Unnamed user with email repository.ub@ub.ac.id
Date Deposited: 04 Feb 2011 09:53
Last Modified: 01 Nov 2021 15:23
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/100325
[thumbnail of 051002823.pdf]
Preview
Text
051002823.pdf

Download (2MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item