Strategi Jepang Dalam Menjalankan Nation Branding “Japan Halal Tourism” Tahun 2015-2019

Ramadhan, Dimas Januarsyah (2020) Strategi Jepang Dalam Menjalankan Nation Branding “Japan Halal Tourism” Tahun 2015-2019. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Seiring bertambahnya waktu sektor pariwisata semakin mengalami perkembangan. Salah satu inovasi baru dalam sektor pariwisata adalah hadirnya sebuah konsep dalam kepariwisataan yang disebut dengan konsep Halal Tourism sebagai respon atas semakin meningkatnya jumlah kedatanagn wisatawan Muslim di seluruh dunia. Konsep Halal Tourism hadir untuk mengakomodir kebutuhan wisatawan Muslim ketika berwisata baik ke negara mayoritas Muslim maupun ke negara dimana Muslim menjadi minoritas. Salah satu negara yang menerapkan Halal Tourism adalah Jepang. Jepang mulai membangun ekosistem Halal Tourism secara masif sejak tahun 2014 sebagai upaya mereka untuk mendapatkan pemasukan sebanyak-banyaknya dari sektor pariwisata setelah pada periode 2013 kebawah sektor pariwisata yang mereka miliki tidak mengalami kemajuan. Penelitian ini dilaksanakan dengan deskriptif kualitatif dan pengumpulan data sekunder dengan menggunakan konsep nation branding strategy oleh Keith Dinnie. Adapun strategi yang berperan penting dalam upaya Jepang tersebut adalah Internal Brand Management dan Performance Measurments sehingga upaya Jepang dalam melaksanakan Halal Tourism dapat dikatakan berhasil.

English Abstract

Over time the tourism sector is increasingly developing. One of the new innovations in the tourism sector is the presence of a concept in tourism called the Halal Tourism concept in response to the increasing number of arrivals of Muslim tourists around the world. The concept of Halal Tourism is here to accommodate the needs of Muslim tourists when traveling to both Muslim-majority countries and countries where Muslims are a minority. One of the countries implementing Halal Tourism is Japan. Japan began to build the Halal Tourism ecosystem massively since 2014 as an effort to get as much income as possible from the tourism sector after 2013 and under the tourism sector they had not progressed. This research was conducted with descriptive qualitative and secondary data collection using the concept of nation branding strategy by Keith Dinnie. The strategies that play an important role in Japan's efforts are Internal Brand Management and Performance Measurements so that Japan's efforts to implement Halal Tourism can be said to be successful.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 0520110019
Uncontrolled Keywords: Pariwisata, Halal Tourism, Muslim, Jepang, Nation Branding Strategy., Tourism, Halal Tourism, Muslim, Japan, Nation Branding Strategy
Subjects: 600 Technology (Applied sciences) > 658 General management > 658.8 Managemet of marketing > 658.82 Sales promotion > 658.827 Use of brands and trademarks
Divisions: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik > Hubungan Internasional
Depositing User: Nur Cholis
Date Deposited: 26 Jan 2021 08:04
Last Modified: 18 Apr 2023 02:25
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/182001
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
Dimas Januarsyah Ramadhan.pdf
Restricted to Registered users only until 31 December 2023.

Download (4MB)

Actions (login required)

View Item View Item