Susilo, Rianty Annisa (2017) Strategi Nation Branding “Wonderful Indonesia” Dalam Rangka Peningkatan Pariwisata Tahun 2011-2016. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Di era globalisasi, pola perilaku aktor negara maupun non-negara dalam sistem internasional turut mengalami perubahan, termasuk pada cara yang dilakukan guna mencapai suatu kepentingan. Aktor negara dan non-negara saat ini mulai mengutamakan penggunaan soft power dibandingkan hard power untuk memperoleh kepentingannya. Salah satu cara persaingan negara menggunakan soft power ialah dengan penerapan konsep nation branding strategy untuk mempengaruhi opini publik dengan tujuan membentuk atau memperbaiki citra negara. Negara membutuhkan nation branding yang kuat untuk mampu bersaing di lingkup global untuk memperoleh kepentingan internasional maupun domestik. Penerapan konsep nation branding strategy telah banyak digunakan oleh berbagai negara dalam sistem internasional, termasuk Indonesia. Indonesia membentuk identitas unik bagi negaranya untuk mampu menarik perhatian publik. Keunggulan Indonesia dalam upaya membentuk nation branding ialah melalui sektor pariwisata. Dari keunggulan pariwisata Indonesia, maka dibentuklah slogan dan program “Wonderful Indonesia” yang digunakan sebagai alat untuk mempromosikan pariwisata Indonesia sekaligus sebagai strategi nation branding. Selain itu, pemerintah Indonesia juga memiliki tujuan lain yaitu untuk meningkatkan daya saing pariwisata diantara negara-negara ASEAN, meningkatkan jumlah kunjungan wisatawan mancanegara, serta untuk meningkatkan citra positif Indonesia.
English Abstract
In the globalization era, the patterns of state and non-state actors in the international system has already changed, including the ways that were conducted in order to achieve the concerns. State and non-state actors are starting to use soft power instead of hard power to obtain the goals. One way of competition of the state that used soft power is to apply the concept of nation branding strategy to influence public opinion with the aim of building or improving the country’s image. Countries need a strong nation branding to be able to compete in the global sphere to gain international and domestic interest. The concept of nation branding strategy has been widely used by various countries in the international system, including Indonesia. Indonesia's supremacy in the effort to establish a nation branding is through the tourism sector. The slogan and the program "Wonderful Indonesia" then used as a tool to promote Indonesian tourism as well as a nation branding strategy. Furthermore, Indonesian government had also other purposes which were to increase the competitiveness in tourism sector among ASEAN countries, to increase the number of foreign tourist arrivals, and to improve the positive image of Indonesia.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | SKR/FIS/2018/34/051801292 |
Uncontrolled Keywords: | Soft power, nation branding strategy, Wonderful Indonesia, pariwisata Indonesia. |
Subjects: | 300 Social sciences > 327 International relations > 327.1 Foreign policy and specific topics in international relations > 327.109 598 Foreign policy and specific topics in international relations (Indonesia) |
Divisions: | Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik > Hubungan Internasional |
Depositing User: | Budi Wahyono Wahyono |
Date Deposited: | 27 Apr 2018 09:01 |
Last Modified: | 16 Oct 2021 03:44 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/9967 |
Text
BAGIAN DEPAN.pdf Restricted to Registered users only Download (919kB) |
|
Text
BAB I.pdf Restricted to Registered users only Download (539kB) |
|
Text
BAB II.pdf Restricted to Registered users only Download (453kB) |
|
Text
BAB III.pdf Restricted to Registered users only Download (239kB) |
|
Text
BAB IV.pdf Restricted to Registered users only Download (550kB) |
|
Text
BAB V.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
|
Text
BAB VI.pdf Restricted to Registered users only Download (107kB) |
|
Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf Restricted to Registered users only Download (308kB) |
Actions (login required)
View Item |