Petrus Kanisius Ojong dan Sejarah Pers Indonesia (Studi Communication History berbasis Performance Research Tokoh Petrus Kanisius Ojong)

Maryani, Tiwi and Nisa Alfira, M.A (2017) Petrus Kanisius Ojong dan Sejarah Pers Indonesia (Studi Communication History berbasis Performance Research Tokoh Petrus Kanisius Ojong). Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Petrus Kanisius Ojong merupakan seorang figur pers yang idealis dalam mempertahankan kepentingan idiil serta kepentingan komersil dari surat kabar. Ojong juga memiliki peran yang besar dalam kesuksesan Kompas hingga sekarang. Namun tingkat literasi yang rendah pada masyarakat Indonesia membuat P.K Ojong menjadi figur yang asing sehingga diperlukan cara yang lebih dari sebuah teks tulisan saja untuk memperkenalkan P.K Ojong. Penelitian ini berupaya untuk memperkenalkan P.K Ojong kepada masyarakat menggunakan metode performance research. Performance research ini dibuat dalam bentuk eksebisi seni bernama “SADAJIWA” yang berarti ‘hidup selamanya’. Dalam pembuatan karya seni, peneliti bekerjasama dengan seniman. Penulisan dan acara yang dibuat di dalam penelitian ini diharapkan dapat menambah kajian communication history di Indonesia. Dengan rendahnya minat baca masyarakat, performance research menjadi penyokong bagi communicaion history agar usaha untuk mengkritisi literasi masyarakat terhadap sejarah lebih mudah diterima. Hasil penelitian ini dari berbagai temuan data yang didapatkan peneliti menunjukkan bahwa kurang dikenalnya tokoh P.K Ojong sehingga pemahaman akan nilai pers Indonesia yang dipegang oleh P.K Ojong kini kurang dipahami oleh khalayak.

English Abstract

Petrus Kansius Ojong is an idealist press figure in the defense of the idiological and commercial interests of the newspapers. Ojong also has a big role in the success of Kompas until now. However, the low level of literacy in Indonesian society made P.K Ojong an unwellknown figure and it is required more than a text only to be introduce P.K Ojong. This research aim to introduce P.K Ojong to society using performance research method. The performance of this research is made in the form of art exhibition called "SADAJIWA" meaning 'live forever'. In making artwork, researcher works with artists. Writing and events made in this study are expected to add to the minithesist of communication history in Indonesia. The result of this research given by the low interest in community reading, performance research became a supporter for communicaion history in order to attempt to criticize the literacy of the people against history more readily accepted. From the various findings of data obtained by researchers, society are less well-known of P.K Ojong and hs role and value of Indonesian press.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FIS/2017/1148/051800566
Uncontrolled Keywords: P.K Ojong, Perus Kanisius Ojong, Kompas, Sejarah Pers Orde Baru, Communication History, Performance Research, Eksibisi Seni. P.K Ojong, Perus Kanisius Ojong, Kompas, New Order History, Communication History, Performance Research, Art Exhibition.
Subjects: 300 Social sciences > 302 Social interaction > 302.2 Communication > 302.22 Kinds of communication > 302.224 Verbal communication > 302.224 4 Written communication
Divisions: Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik > Ilmu Komunikasi
Depositing User: Nur Cholis
Date Deposited: 02 Feb 2018 06:58
Last Modified: 23 Aug 2022 06:37
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/8691
[thumbnail of TIWI MARYANI.pdf] Text
TIWI MARYANI.pdf
Restricted to Registered users only

Download (3MB)

Actions (login required)

View Item View Item