Adhazi, Ajie (2017) An Analysis of Speaking Anxiety among Vocational High School Students. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Berbicara adalah keterampilan penting untuk bertukar gagasan dari pembicara kepada pendengar. Salah satu masalah dalam speaking skill adalah speaking anxiety. Kecemasan dalam berbicara adalah sesuatu yang mempunyai dampak besar pada kepercayaan diri seseorang karena seringnya membuat seseorang mengalami kegagalan dalam berbicara dan mengetahui apa yang lawan bicara ketahui. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui sumberdari speaking anxiety siswa dan juga strategi yang siswa gunakan untuk mengurangi kecemasan mereka. Penelitian ini menggunakan desain deskriptif kualitatif. Subyek penelitian ini adalah 10 siswa yang terdiri dari 8 siswa perempuan (textile) dan 2 siswa laki-laki dari jurusan TKJ di SMKN 5 Malang. Hasil penelitian ini menunjukan bahwa sumber utama speaking anxiety siswa adalah non-comprehension, speaking activity, communication apprehension, fear of negative evaluation, dan classroom anxiety. Karena kurangnya persiapan dan kemampuan berbahasa Inggris yang rendah, semua hal tersebut sudah termasuk dalam communication apprehension dan non-comprehension. Strategi untuk mengatasi kecemasan yang siswa alami adalah dengan strategi preparasi dan relaksasi. Siswa harus sadar tentang kecemasan berbicara mereka untuk membantu mereka meningkatkan kemampuan berbicara siswa. Guru dalam hal ini juga harus ikut serta dalam mengenali masalah speaking skill siswa. Diharap kan untuk peneliti selanjutnya melakukan penelitian tentang masalah yang sama namun dalam jangkauan yang lebih luas.
English Abstract
Speaking is an important skill to exchange ideas between a speaker and hearer. One of the speaking problems is speaking anxiety. Speaking anxiety is something that has a great impact on one’s self confidence since it often makes one experiences failure when he or she is not able to speak out what one knows. This research aims to find the sources of students’ speaking anxiety and the strategies that students use to reduce their speaking anxiety. This research used a descriptive qualitative design. The subjects of this study were 10 students with 8 girls and 2 boys of eleventh grade Textile and TKJ (Teknik Komputer Jaringan) majors at SMKN 5 Malang. Before conducting the observation, the researcher developed interview guidelines and observation checklist to facilitate the research. The data were collected by using the following techniques: observation, documentation, and interview. The result of this research shows that the main sources of speaking anxiety that the participants face are non-comprehension, speaking activity, communication apprehension, fear of negative evaluation, and classroom anxiety. Specifically, lack of preparation and low English proficiency included in communication apprehension and non-comprehension are the main sources. The strategies to cope with anxiety that the students use are preparation and relaxation. Students should be aware of their speaking anxiety to help them improve their speaking skill. Teachers have to guide them in recognizing their speaking problems. Hopefully, future researchers would conduct research on the similar problem but in a wider range.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | SKR/FBS/2017/886/051800667 |
Uncontrolled Keywords: | Speaking, Anxiety, Speaking Anxiety |
Subjects: | 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon) |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris |
Depositing User: | Budi Wahyono Wahyono |
Date Deposited: | 25 Jan 2018 06:35 |
Last Modified: | 17 Oct 2024 08:29 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/8407 |
![]() |
Text
AJIE ADHAZI.pdf Download (7MB) |
Actions (login required)
![]() |
View Item |