Teaching Writing Technique at SMA Islam Karangploso Malang

Ratiq, Angga Yusia (2017) Teaching Writing Technique at SMA Islam Karangploso Malang. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Menulis, telah dipandang sebagai salah satu keterampilan yang penting. Banyak siswa yang mempunyai kesulitan dalam menulis. Cara mengajar yang baik adalah salah satu factor yang efektif dalam meningkatkan kemampuan menulis siswa dan guru harus memilih teknik yang tepat untuk digunakan dalam mengajar menulis. Disini ada satu rumusan masalah; (1) Apa teknik yang digunakan di dalam mengajar menulis di kelas 11 IPA SMA Islam Karangploso Malang? Ini adalah case study yang menggunakan trianggulasi data: melibatkan pengajar bahasa Inggris dan 7 orang siswa kelas XI IPA SMA Islam Karangploso Malang. Instrument yang di gunakan untuk penelitian ini adalah, pengamatan checklist, wawancara dan catatan di lapangan. Analisis dilakukan secara kuantitatif. Temuan-temuan dalam study ini adalah untuk mengetahui teknik pengajaran yang di gunakan oleh guru di SMA Islam Karangploso dalam mengajar keterampilan menulis. Siswa tidak menggunakan kamus dalam bahasa Inggris. Hasilnya menunjukan bahwa guru menggunakan teknik yang berpusat pada guru dalam mengajar menulis. Beberapa faktor yang dapat berkontribusi pada guru mengapa guru menggunakan method pembelajaran berpusat pada guru (Teacher-centered). Berdasarkan hasil, disarankan guru harus menerapkan atau menemukan teknik lain sehingga akan meninhgkatkan kemampuan siswa. Untuk penelitian di masa yang akan datang disarankan untuk meneliti dalam hal strategi untuk meningkatkan kemampuan menulis siswa

English Abstract

Writing is considered as one of the most important skills. However, most of the students have difficulty in writing. Good teaching technique is known as one of the effective factors affecting students writing skills that the teacher need to consider the teaching writing strategies that the teacher used in teaching writing. There is one research problem; (1) what are the teaching the teaching technique in writing on the Eleventh Grade students of SMA Islam Karangploso Malang? It is a case study using triangulation data involving; the English teacher and 7 students at the Eleventh Grade of Science at SMA Islam Karangploso Malang. The instruments used for this research are observation checklist, interview guide, and field notes. The data analysis were done quantitatively The finding of this study was to know the teaching technique used by teacher in SMA Islam Karangploso in teaching writing skills. Students do not use dictionary in English. The result showed that teacher uses teacher-centered technique in teaching writing skills. Some factors may contribute to why teacher use teacher-centered technique based on the discussion. Based on the result, it is suggested the teacher should apply or find another technique so that the student’s ability will improve. For the future researcher, it is suggested that they do research in terms of the strategy to improve the students writing ability.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2017/885/051800666
Uncontrolled Keywords: Writing Skills, Teacher-centered, SMA Islam Karangploso
Subjects: 400 Language > 421 Writing system, phonology, phonetics of standard English
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Budi Wahyono Wahyono
Date Deposited: 25 Jan 2018 06:31
Last Modified: 05 Oct 2020 07:59
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/8406
Full text not available from this repository.

Actions (login required)

View Item View Item