Kaffa, Lailil Umrotu Lissilmi (2017) An Analysis of Teacher Talk in English Class. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Tuturan guru adalah jenis bahasa dan alat interaktif yang digunakan oleh para guru selama proses mengajar dengan tujuan memudahkan siswa dalam pemahaman. Penelitian ini berpusat pada pengulangan karena pengulangan sangat penting untuk siswa agar mereka mengetahui makna, penggunaan bahasa, dan juga membantu siswa agar dapat mengingat kata atau frasa yang menjadi ide pokok dalam pembelajaran. Pengulangan dalam penelitian ini diterapkan oleh seorang guru Bahasa Inggris di kelas Bahasa Inggris XI MIPA di SMAN 1 Sooko Mojokerto. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui bagaimana penerapan pengulangan dalam tuturan guru dan untuk mengetahui penyebab yang membuat guru menerapkan pengulangan selama pelajaran Bahasa Inggris berlangsung. Peneliti menggunakan metode kualitatif dengan analisa percakapan dalam penelitian ini. Peserta dalam penelitian ini adalah seorang guru Bahasa Inggris dan murid-murid kelas XI MIPA. Peneliti menggunakan tiga instruments untuk mengumpulkan data: daftar observasi, panduan wawancara, dan dokumentasi. Peneliti melaksanakan observasi pada kelas Bahasa Inggris kelas XI MIPA dan memilih 3 murid yang memiliki pencapaian terbaik, cukup dan rendah berdasarkan rekomendasi guru untuk diwawancarai. Kesimpulan pada penelitian ini menunjukkan bahwa guru Bahasa Inggris SMAN 1 Sooko Mojokerto menerapkan tiga hal penting dalam pengulangan selama pembelajaran Bahasa Inggris berlangsung, hal tersebut adalah: salam, pengulangan pertemuan sebelumnya pada pertemuan kedua dan ketiga, serta pengulangan pertemuan baru hanya di pertemuan kedua. Guru tersebut juga menggunakan video percakapan untuk mendukung kegiatan pengulangan lebih efektif. Disamping itu, guru Bahasa Inggris tersebut juga menerapkan pengulangan untuk memberi petunjuk kepada murid-murid. Guru tersebut menerapkan pengulangan karena terdapat beberapa siswa yang belum mengerti apa yang disampaikan guru dan ketika terdapat kata atau frasa sulit yang merupakan ide pokok dalam pembelajaran. Berdasarkan pada hasil penelitian, dapat disimpulkan bahwa pengulangan diterapkan ketika murid tidak dapat mengerti penjelasan guru karena mereka
English Abstract
Teacher talk is a variety of language and an interactive device used by teachers during teaching process in order to make students understand. This study focused on repetition because repetition is important for the students to be aware of the meaning, the use of language, and also help them to memorize the words or phrases that become main idea in the learning. Repetition in this study is implemented by an English teacher in an English class at the Eleventh Grader Science Major students of SMAN 1 Sooko Mojokerto. The objectives of this study were to find out how repetition in teacher talk is implemented and to know the possible causes that influence teachers to do repetition during EFL classroom activities. The researcher used qualitative method with conversation analysis in this study. The participants of this research were an English teacher and Eleventh Grader Science Major students in English class. To collect the data, the researcher used three instruments: observation checklist, interview guide, and documentation. The researcher conducted the observation in English class at Eleventh Grader Science Major and selected 3 students who have the best, enough, and lowest achievement to be interviewed based on the teacher’s recommendation. The result of the study showed that the English teacher of SMAN 1 Sooko Mojokerto applied three aspects of repetition during teaching English, they are: greeting, repetition of previous meeting in the first and the third meeting, and repetition in the new meeting only in the second meeting. The teacher also used conversation video to support the effectiveness of the repetition. Beside that, the English teacher also used repetition to give instruction for the students. Teacher did repetition because there are some students do not understand yet teacher’s utterances and when there are words that difficult or phrases that are a main point in the subject. Based on the result, it can be concluded that repetition is used when the students cannot understand the teacher’s explanation because the students have different difficulties in learning. For the suggestion, the English teacher is suggested to be more frequently using video as the media to do repetition and be more intensive in repetition. For other researchers who are interested in conducting similar studies, hopefully they can develop research in other aspects and in junior high school.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | SKR/FBS/2017/796/051800190 |
Uncontrolled Keywords: | Teacher talk, English class, Repetition |
Subjects: | 400 Language > 425 Grammar of standard English |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris |
Depositing User: | Budi Wahyono Wahyono |
Date Deposited: | 18 Jan 2018 07:41 |
Last Modified: | 23 Oct 2024 06:37 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/8128 |
Text
Lailil Umrotu Lissilmi Kaffa.pdf Download (3MB) |
Actions (login required)
View Item |