Children’s Character Building through Self-Actualization in Engklek Traditional Game

Anisa, Dara (2017) Children’s Character Building through Self-Actualization in Engklek Traditional Game. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Engklek adalah permainan tradisional yang melatih kemampuan fisik dan tidak mengandung aspek verbal, karena lebih membutuhkan pergerakan tubuh. Selain itu, digunakan juga sebagai media untuk mengajarkan nilai-nilai tertentu kepada anak-anak karena bentuk permainan engklek mencerminkan upaya manusia untuk meraih pencapaian-pencapaian dalam hidup. Selanjutnya, engklek dipercaya sebagai kreasi pengembangan penduduk lokal untuk menanamkan nilai aktualisasi diri pada anak-anak, sehingga anak akan tumbuh dan memiliki karakter yang berbudi luhur. Dengan mempertimbangkan metode yang digunakan pada penelitian ini, maka partisipasi langsung dan wawancara dengan informan dibutuhkan. Informan di Kampung Dolanan, Desa Panggungharjo, Yogyakarta, sebuah desa yang ramah anak, dipilih sebagai sumber data karena penduduk setempat menerapkan pendidikan informal melalui permainan tradisional untuk anak-anak. Pendekatan etnografi digunakan dalam menganalisis dan menafsirkan data, untuk mengungkap dan menganalisa nilai tradisional budaya Jawa yang disisipkan pada engklek dan menjelaskan fungsi engklek sebagai pendidikan informal untuk membangun karakter anak. Dari penjelasan tersebut, teori aktualisasi diri dari Abraham Maslow digunakan untuk menganalisis proses pengembangan karakter anak. Hasil penelitian ini, mengungkapkan bagaimana keempat klasifikasi ini; Wicoro, Wirogo, Wiromo, Wiroso memberikan dampak pada proses aktualisasi diri pada anak-anak di Kampung Dolanan. Sejak informasi tertulis tentang engklek perlahan lenyap, maka, penelitian ini diharapkan dapat berkontribusi dalam meningkatkan kesadaran akan fungsi penting permainan tradisional untuk anakanak dan juga memberikan penjelasan bagaimana engklek membantu pembentukan karakter anak dengan cara memperoleh aktualisasi diri,

English Abstract

Engklek is a traditional game which train physical ability and does not contain verbal aspect since it more requires a body movement, also regarded as the medium to teach certain values to children. However, the form of engklek gameplay is reflected as an effort of human being to gain achievements in life. Engklek is believed as a creation of local’s cultivation of children’s self-actualization, in order to make the children grow and develop a virtuous character. Considering the method of this research, a direct participation and interview is required. Informants in Kampung Dolanan, Desa Panggungharho, Yogyakarta, a child-friendly village, is selected as the data source since the local residents embrace informal education through traditional game for children. Ethnographical approach is used in analyzing and interpreting the data, to reveal and analyze Javanese traditional values injected in engklek and explain engklek function as an informal education to build children’s character. From the explanation, selfactualization theory from Abraham Maslow is used to analyze the process of children’s character development. The result of this research uncovers how these four classifications; Wicoro, Wirogo, Wiromo, Wiroso, shown the impacts on the process of self-actualizing in children in Kampung Dolanan. Since the written information of engklek is slowly disappeared, therefore, this study hopefully contributes in increasing awareness of the important functions of traditional game for children. Also. provides an explanation on how engklek helps building children’s character by achieving selfactualization.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2017/818/051800357
Uncontrolled Keywords: children character building, self-actualization, engklek, traditional game.
Subjects: 800 Literature (Belles-letters) amd rhetorics > 820 English & Old English literatures
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Budi Wahyono Wahyono
Date Deposited: 15 Jan 2018 02:37
Last Modified: 30 Nov 2020 17:07
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/8006
Full text not available from this repository.

Actions (login required)

View Item View Item