Semiotic Analysis on Aqua Commercial Advertisments Ayo Dukung Gerakan #1UNTUK10 Version

Putrie, Megawati Yuni (2017) Semiotic Analysis on Aqua Commercial Advertisments Ayo Dukung Gerakan #1UNTUK10 Version. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Semiotika adalah teori dan studi tentang tanda, simbol, dan tanda tangan sebagai perilaku komunikatif, terutama sebagai unsur bahasa atau sistem komunikasi lainnya. Ini adalah studi tentang bagaimana makna diciptakan. Ini mengeksplorasi bagaimana kata-kata dan tanda lainnya memberi makna. Dalam semiotika, sebuah tanda adalah sesuatu yang berarti sesuatu selain dirinya sendiri.Aqua adalah salah satu iklan yang memiliki ideologi tertentu dalam menyampaikan pesan kepada masyarakat yang memiliki dua makna saling saling melengkapi dan saling melengkapi yaitu makna denotasi dan konotasi. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui pesan denotasi dan konotasi iklan Aqua Ayo Dukung Gerakan # 1UNTUK10. Skripsi ini menggunakan metode deskriptif kualitatif. Penulis tertarik untuk menganalisis makna mendalam yang disampaikan kepada pemirsa. Penulis juga menggunakan teori Roland Barthes yaitu Orders of Signification. Penulis menemukan beberapa tanda di setiap adegan iklan. Data adalah 10 adegan dalam iklan Aqua. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa setiap adegan mengandung tanda - tanda semiotik seperti denotasi dan konotasi. Penulis menyarankan agar peneliti selanjutnya menggunakan iklan yang kurang dari 120 detik untuk membuatnya lebih menarik dan inovatif untuk memilih tema periklanan dan relevan untuk pembelajaran dan ada kebutuhan akan metode baru untuk memahami lansiran verbal dan nonverbal kepada Rasakan ritme risetnya beragam dan berkembang.

English Abstract

jhuSemiotics is the theory and study of signs, symbols, and signification as communicative behavior, especially as elements of language or other systems of communication. It is the study of how meaning is created. It explores how words and other signs make meaning. In semiotics, a sign is anything that stands in for something other than itself. Aqua is one of the advertisements that have a certain ideology in delivering the message to the public which has two mutually related and complementary meaning that is the meaning of denotation and connotation. The objective of this research is to know the denotation and connotation message of Aqua advertisement Ayo Dukung Gerakan #1UNTUK10. This thesis used descriptive qualitative method. The writer is interested in analyzing deep meanings which is delivered to the viewers. The writer also used Roland Barthes’s theory namely Orders of Signification. The writer finds some signs in each scene of the advertisement. The data are 10 scenes in the Aqua advertisement. The result of this research shows that each scene contains semiotic signs such as denotation and connotation. The writer suggest for the next researcher to use the advertisement that is less than 120 seconds to make it more interesting and innovative to choose the theme of advertising and relevant for the perusal and use CDA to reveal the water exploitation and investigate it.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2017/831/051800397
Uncontrolled Keywords: Semiotic, Denotation. Connotation, Aqua Advertisement.
Subjects: 400 Language > 401 Philosophy and theory; international languages > 401.4 Communication; semantics, pragmatics, languages for special purposes > 401.41 Discourse analysis
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Budi Wahyono Wahyono
Date Deposited: 15 Jan 2018 01:38
Last Modified: 08 Dec 2020 08:19
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/7994
Full text not available from this repository.

Actions (login required)

View Item View Item