Naro, Ikhsan Aprilian (2017) Analisis Break Even Point Sebagai Alat Perencanaan Total Penjualan Dan Laba (Studi Pada Umkm Rizky Barokah Malang). Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Analisis break even point merupakan suatu teknik analisis yang digunakan oleh manajemen untuk mengetahui keadaan dimana perusahaan tidak mengalami kerugian maupun mengalami laba. Analisis break even point digunakan untuk mengetahui hasil penjualan yang harus dicapai agar perusahaan tidak mengalami kerugian. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk melakukan analisis break even point, mendeskripsikan gambaran perencanaan penjualan dan penjualan minimal yang harus dicapai oleh UMKM Rizky Barokah untuk memenuhi target laba yang diinginkan pada periode 2017. Jenis penelitian yang dilakukan adalah penelitian deskriptif dengan menggunakan data penjualan, data produksi, catatan biaya-biaya perusahaan periode 2014-2016 dimana tahun 2016 menjadi tahun dasar untuk perencanaan volume penjualan dan laba di tahun 2017. Hasil analisis yang dilakukan di perusahaan UMKM Rizky Barokah pada tahun 2017 menunjukkan bahwa nilai BEP mix yang dicapai perusahaan sebesar Rp. 363.408.491,71 atau pada tingkat 28.739 unit. Perhitungan margin of safety didapatkan sebesar 56,72%. Perusahaan menginginkan kenaikan laba sebesar 31,13% maka penjualan yang harus dicapai adalah sebesar 65.925 unit dengan rincian penjualan per produk keripik tempe (original) sebesar 24.882 unit, keripik tempe (rasa) 23.744 unit, keripik buah (apel) 8.710 unit, dan keripik buah (nangka) 8.619 unit.
English Abstract
Break-even point analysis is an analytical technique used by management to determine at what level a company neither suffer a loss nor gain profit. Breakeven point analysis is used by companies to determine the sales that must be achieved so that they do not suffer any loss. The purpose of this research is to describe the application of break-even point analysis and to describe the sales planning and the minimum sales that must be achieved by Rizky Barokah, an MSME, in order to reach the desired profit in in the period of 2017. This descriptive research uses the company’s sales data from 2014 to 2016, where the data of 2016 is used as the basis for 2017’s sales volume and profit planning. The results of the analysis show that the company’s BEP mix is IDR 363,408,491.71, or at the level of 28,739 units. The calculation of margin of safety is 56.72%. The company wants to increase the profit up to 31.13%. Therefore, the total sales should reach 65,925 units, where the sales of original fermented soybean chips should reach 24,882 units, flavored fermented soybean chips should reach 23,744 units, apple chips should reach 8,710 units, and jackfruit fruit chips should reach 8,619 units.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | SKR/FE/2017/744/051800017 |
Uncontrolled Keywords: | break even point, perencanaan penjualan, laba, break-even point, sales planning, profit |
Subjects: | 600 Technology (Applied sciences) > 658 General management > 658.1 Organization and financial management |
Divisions: | Fakultas Ekonomi dan Bisnis > Manajemen |
Depositing User: | Nur Cholis |
Date Deposited: | 10 Jan 2018 07:14 |
Last Modified: | 24 Oct 2021 00:38 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/7872 |
![]() |
Text
BAB I.pdf Restricted to Registered users only Download (120kB) |
![]() |
Text
BAB II.pdf Restricted to Registered users only Download (807kB) |
![]() |
Text
BAB III.pdf Restricted to Registered users only Download (987kB) |
![]() |
Text
BAB V.pdf Restricted to Registered users only Download (82kB) |
![]() |
Text
BAB IV.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
![]() |
Text
Bagian Depan.pdf Restricted to Registered users only Download (815kB) |
![]() |
Text
Daftar Pustaka.pdf Restricted to Registered users only Download (85kB) |
![]() |
Text
Lampiran.pdf Restricted to Registered users only Download (233kB) |
Actions (login required)
![]() |
View Item |