Using Bang-Bang Game to Improve Seventh Graders Ability in Learning Vocabulary

Bukti, Wingit Anggayuh (2017) Using Bang-Bang Game to Improve Seventh Graders Ability in Learning Vocabulary. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Untuk meningkatkan kemampuan siswa dalam hal penguasaan kosa kata dengan permainan Bang- Bang. Hasil dari fase persiapan penelitian yang diselenggarakan di SMP Negeri 1Pagak, terungkap bahwa di kelas tujuh dan berdasarkan wawancara dengan guru bahasa Inggris tentang kemampuan kosa kata yang dimiliki oleh siswa rendah dikarenakan tehnik mengajar yang biasa. Penelitian ini menggunakan Collaborative Classroom Action Research untuk desain penelitian. Ada beberapa instrument yang di gunakan dalam penelitian ini, di antaranya adalah kuisioner, cacatan lapang, wawancara dan observasi .Data dalam penelitian ini diperoleh dari tes setelah mengimplementasikan permainan Bang-Bang . Permainan Bang-Bang adalah tentang tehnik penguasaan kosa kata sebagai media untuk menyampaikan materi yang dilakukan oleh siswa kelas VII-C SMP Negeri I Pagak di semester I tahun akademik 2015/2016. Setiap siswa harus mengikuti permaian Bang-Bang secara berkelompok, sesuai yang telah di bagi oleh peneliti. Hasil yang di dapatkan oleh peneliti,presentase siswa yang telah melewati atau lolos KKM dalam pre-test adalah 46% dan 63% di post test . Bisa dikatakan bahwa 14 siswa mendapatkan nilai di atas KMM dan 16 siswa mendapatkan nilai di bawah KKM. Peneliti telah mempresentasekan yang mendapatkan nilai di atas KKM pada post test kedua yang di sebut dengan program remedi yaitu 90% siswa mendapatkan nilai di atas KKM itu artinya 27 siswa mendapat di atas KKM dan hanya 3 siswa yang mendapat nilai di bawah KKM atau 10% dari total jumlah siswa dalam satu kelas. Sebagai hasilnya , permainan Bang-Bang dapat meningkatkan prestasi siswa dalam hal penguasaan kosa kata . Hal tersebut diindikasikan dari jumlah siswa yang lolos di atas KKM mencapai 85% hal tersebut dapat dikatakan sukses.

English Abstract

To improve students ability on mastering vocabulary by using Bang-Bang Game.The result of preliminary study conducted at SMP Negeri 1 Pagak revealed that in the seventh graders and the interview with the English teacher about the student‟s vocabulary. The student‟s low vocabulary mastery because of the teacher conventional teaching technique. This study used Collaborative Classroom Action Research for research design. There are some instruments were use in this study such as questionnaire, field note, observation check list. The data in this study were obtained from the students‟ test after implementing Bang-Bang Game .Bang-Bang- Bang Game was about mastery vocabulary game as the media to deliver the material given by the teacher in VII-C students of SMP Negeri 1 Pagak in first semester of 2015/2016 academic year. Each student had to play the Bang-Bang Game in groups that divided by the researcher. From the result that researcher got, the student percentages who passed the KKM is 46% in pre-test and 63% in post-test. Its means that 14 students passed the KKM and 16 students who got the score under KKM . The researcher was percentage which passed the KKM in second post-test or called remedial program is 90% students passed the KKM it means that 27 students passed the KKM and only 3 students got under the KKM or 10% from total of students. As the result , Bang-Bang Game can improved students achievment on mastering vocabulary, it was indicated from the number of the students who passed the KKM score more than 85 % meaning that is has already success.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2017/766/051712018
Uncontrolled Keywords: Bang-Bang Game , Vocabulary
Subjects: 400 Language > 428 Standard English usage (Prescriptive linguistics) > 428.1 Standard English usage (Prescriptive linguistics) (Words)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Budi Wahyono Wahyono
Date Deposited: 10 Jan 2018 03:55
Last Modified: 08 Oct 2020 13:59
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/7862
Full text not available from this repository.

Actions (login required)

View Item View Item