The Correlation Between the Second Year Students’ Mastery of Simple Past Tense and Writing Recount Text Achievement at SMP Ardjuna Malang.

Putra, Zainul Afidi (2017) The Correlation Between the Second Year Students’ Mastery of Simple Past Tense and Writing Recount Text Achievement at SMP Ardjuna Malang. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Penguasaan tenses menjadi salah satu faktor penting yang dapat mempengaruhi seseorang ketika belajar menulis sebuah teks. Peneliti mengadakan studi tentang hubungan korelasi antara penguasaan simple past tense siswa kelas 8 dan pencapaian menulis recount text pada Sekolah Menengah Pertama Ardjuna Malang. Ada satu rumusan masalah dalam penelitian ini yaitu apakah ada hubungan korelasi yang signifikan antara penguasaan simple past tense dan pencapaian menulis recount text?. Penelitian ini merupakan penelitian kuantitatif. Metode penelitian yang digunakan adalah penyelidikan korelasi karena dalam penelitian ini ingin mencari hubungan korelasi antara dua variabel. Subjek pada penelitian ini adalah 25 siswa kelas 8 SMP Ardjuna Malang. Dalam pengumpulan data, peneliti menggunakan tes gramatika untuk mengetahui penguasaan siswa dalam simple past tense dan tes tulis untuk mengetahui pencapaian siswa dalam menulis recount text. Kemudian, peneliti mengadakan uji coba pada instrumen penelitian untuk mencari validitas pada setiap soal. Sementara itu, peneliti menentukan reliabilitas instrumen menggunakan rumus Cronbach’s Alpha. Kemudin, peneliti menentukan tingkat kesukaran soal pada setiap soal menggunakan rumus Proportion Analysis. Setelah mendapatkan data dari siswa, peneliti menganalisis data tersebut menggunakan rumus Pearson Product Moment Correlation. Kemudian, peneliti menyajikan data tersebut dalam bentuk nilai koefisien korelasi. Hasil yang didapatkan menunjukkan bahwa nilai koefisien korelasi dari penguasaan siswa dalam simple past tense dan pencapain menulis recount text adalah 0,940 > 0,413 pada standar signifikan 5% dan 0,526 pada standar signifikan 1%. Itu berarti bahwa Ha diterima yang menunjukkan bahwa ada hubungan korelasi yang positif antara penguasaan simple past tense siswa kelas 8 dan pencapaian menulis recount text pada Sekolah Menengah Pertama Ardjuna Malang karena tingginya nilai pencapaian siswa dalam penguasaan simple past tense diikuti dengan tingginya nilai pencapaian siswa dalam menulis recount text. Peneliti memberikan saran kepada guru bahasa Inggris untuk lebih memperhatikan mengenai pentingnya pembelajaran tentang simple past tense dalam upaya meningkatkan pencapaian siswa dalam menulis recount text.

English Abstract

The mastery of tenses became one of important factors that can influence individual’s performance in learning writing a text. The writer conducted a study about the correlation between the second year students’ mastery of simple past tense and writing recount text achievement at SMP Ardjuna Malang. There was one research question to be investigated on this study: is there any significant correlation between students’ mastery of simple past tense and writing recount text achievement? This study used quantitave research. The research method used was a correlation study because this study looked for the possible correlation between two variables. The subject in the present study were 25 students of second year student at SMP Ardjuna Malang. In collecting the data, the writer used grammar test to find out students’ mastery of simple past tense and writing test to find out students’ writing recount text achievement. Then, the writer conducted tryout of research instrument to find the validity of the items of research instrument. Meanwhile, the writer determine the reliability of research instrument by using Cronbach’s Alpha formula. Next, the writer found the difficulty Index of the items of research instrument by using Proportion Analysis formula. After collected the data from the subject of this study, the writer analyzed the data by using Perason Product Moment Correlation formula. Then, the writer provided the correlation coefficient score to know the result. The result showed that the correlation coefficient score of students’ mastery of simple past tense and writing recount text achievement was 0,940 > 0,413 in significant level 5% and 0,526 in significant level 1%. It means that Ha was accepted which indicates that there was positive correlation between the second year students’ mastery of simple past tense and writing recount text achievement at SMP Ardjuna Malang, because the higher students’ achievement in mastery simple past tense followed by the higher students’ achievement in writing recount text. The writer suggested that English teachers should pay more attention to the importance of the simple past tense learning in order to enhance students’ achievement in writing recount text.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2017/403/051705617
Uncontrolled Keywords: simple past tense mastery, writing achievement, recount text.
Subjects: 400 Language > 420 English and Old English (Anglo-Saxon)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Budi Wahyono Wahyono
Date Deposited: 27 Jul 2017 04:09
Last Modified: 05 Dec 2020 05:25
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/703
[thumbnail of Putra, Zainul Afidi.pdf]
Preview
Text
Putra, Zainul Afidi.pdf

Download (784kB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item