English Reading Strategy of the Second Year Students in SMKN 1 Pogalan Trenggalek.

Filiyanti, Devie Yunita (2017) English Reading Strategy of the Second Year Students in SMKN 1 Pogalan Trenggalek. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Membaca adalah satu dari empat keterampilan yang penting dalam belajar Bahasa Inggris. Dengan membaca, pembaca bisa mendapatkan ide baru, memperoleh informasi yang dibutuhkan, mencari dukungan untuk gagasan mereka, dan menyelesaikan tugas mereka. Untuk memahami teks bacaan, strategi membaca harus diterapkan oleh siswa saat mereka membaca terutama dalam teks bahasa Inggris. Selain itu, strategi membaca juga bisa berdampak pada peningkatan membaca siswa. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui strategi membaca yang digunakan dan strategi membaca yang paling banyak digunakan oleh Siswa Kelas XI di SMKN 1 Pogalan Trenggalek. Penelitian ini menggunakan metode quantitative dan cross sectional survey sebagai desain penelitian. Ada 108 siswa jurusan Administrasi Perkantoran (APK) tahun kedua yang dipilih dengan menggunakan cluster random sampling sebagai sampel dalam penelitian ini. Peneliti menggunakan dua instrumen. Mereka adalah kuesioner Survey of Reading Strategies (SORS) oleh Mokhtari dan Sheorey (2002) dan panduan wawancara. Penelitian ini dilakukan pada tanggal 4 dan 5 Mei 2017 di kelas bahasa Inggris. Penelitian ini menemukan bahwa siswa kelas dua di SMKN 1 Pogalan Trenggalek menggunakan tiga kategori strategi membaca yaitu global reading strategies (GLOB), problem solving reading strategies (PROB) dan support reading strategies (SUP). Peneliti juga menemukan bahwa strategi yang paling banyak yang digunakan oleh siswa kelas dua di SMKN 1 Pogalan Trenggalek adalah Problem solving reading strategies (PROB). Data menunjukkan bahwa level tertinngi pada problem solving reading strategies (PROB) adalah 62.5% diikuti oleh support reading strategies (SUP) 55.6% dan global reading strategies (GLOB) 53.8%. Ini juga didukung oleh hasil wawancara yang menunjukkan bahwa siswa yang menggunakan PROB 80% diikuti oleh SUP sebesar 64% dan GLOB sebesar 54%. Berdasarkan temuan tersebut, disarankan agar siswa menerapkan strategi membaca untuk meningkatkan pemahaman bacaan mereka. Bagi peneliti lebih lanjut, mereka dapat mengidentifikasi dan membandingkan strategi membaca berdasarkan gender (siswa laki-laki dan perempuan).

English Abstract

Reading is one of four important skills in learning English. Through reading, readers can get new ideas, obtain needed information, seek supporting data for their ideas, and complete their assignments. In order to comprehend a text, reading strategy should be applied by the students when they are reading especially in English text. Moreover, reading strategy can also impact to the student’s improvement in reading. This study aims at finding out the reading strategies used and the most reading strategy used by the second year students in SMKN 1 Pogalan Trenggalek. This study used quantitative method and cross-sectional survey as research design. There were 108 students of second year Office Administration Department (APK) were chosen by using cluster random sampling as the sample. Researcher used two instruments. They were questionnaire of Survey of Reading Strategies (SORS) by Mokhtari and Sheorey (2002) and interview guide. This study was conducted on May 4 and 5, 2017 in English class. This study found that the second year students in SMKN 1 Pogalan Trenggalek used three categories of reading strategies they were global reading strategies (GLOB), problem-solving reading strategies (PROB) and support reading strategies (SUP). The researcher also found that the most strategy used by the second year students in SMKN 1 Pogalan Trenggalek was problem-solving reading strategies (PROB). The data showed that the high level of problemsolving reading strategies (PROB) was 62.5% followed by support reading strategies (SUP) 55.6% and global reading strategies (GLOB) 53.8%. It supported by the result of interview showed that students used PROB was 80% followed by SUP was 64% and GLOB was 54%. Based on that finding, it is suggested for students to apply the reading strategies to increase their reading comprehension. For futher reseacher, they can identify and compare the reading strategies based on gender (male and female students).

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2017/390/051705604
Uncontrolled Keywords: Reading, Reading Strategy, Business and Management Expertise Program, SMKN 1 Pogalan Trenggalek
Subjects: 400 Language > 428 Standard English usage (Prescriptive linguistics) > 428.4 Standard English usage (Prescriptive linguistics) (Reading)
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Budi Wahyono Wahyono
Date Deposited: 27 Jul 2017 02:31
Last Modified: 01 Oct 2020 15:05
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/674
[thumbnail of Devie Yunita Filiyanti.pdf]
Preview
Text
Devie Yunita Filiyanti.pdf

Download (2MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item