Praseno, Muhammad Dzulfiqar (2017) Correlation between Grammar Mastery and Students’ Writing Ability among the 1st Year Students of SMAN 4 Malang. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Kurikulum Bahasa Inggris di Indonesia menuntut siswa untuk dapat menuangkan ide mereka kedalam bentuk tulisan, terutama untuk siswa Sekolah Menengah Atas (SMA). Untuk membuat tulisan yang tersusun dengan rapi, grammar harus diterapkan di dalam tulisan tersebut. Grammar berfungsi untuk menyusun sebuah kalimat dengan baik. Tanpa penerapan grammar secara baik dan benar, sebuah tulisan akan sulit dipahami oleh pembaca. Penelitian ini dilakukan untuk mencari tahu bagaimana hubungan antara penguasaan grammar dan kemampuan menulis pada siswa tahun pertama di SMAN 4 Malang. Penelitian ini dilakukan menggunakan pendekatan kuantitatif dengan metode korelasi. 56 siswa dari kelas C-2 dan I-2 dipilih sebagai responden dalam penelitian ini menggunaan teknik cluster random sampling. Di dalam penelitian ini, peneliti menggunakan dua instrumen yaitu tes grammar yang terdiri dari 15 pertanyaan dan sebuah tes menulis descriptive text. Peneliti juga melibatkan tiga orang penilai dalam menilai masing-masing hasil tes grammar dan tes menulis descriptive text siswa. Peneliti melakukan perhitungan statistik dengan menggunakan rumus Pearson Product Moment Formula dalam SPSS v. 23 untuk menganalisa data. Setelah seluruh nilai siswa dihitung menggunakan SPSS v.23, peneliti menemukan jumlah korelasi koefisien (rvalue) sebesar 0.317 dengan tvalue sebesar 2.456. Dengan menggunakan nilai df sebesar 54, peneliti menemukan jumlah rvalue lebih tinggi dari nilai rtable (0.317 > 0.266) dan jumlah tvalue juga lebih tinggi dari nilai ttable (2.456 > 1.674) dengan standar signifikan 5% yang menunjukkan adanya korelasi positif yang rendah antara penguasaan grammar dan kemampuan menulis descriptive text pada siswa. Karena jumlah rvalue lebih tinggi dari nilai rtable, hipotesis alternatif (H1) diterima dan hipotesis nol (H0) ditolak. Oleh karena itu, ada hubungan yang signifikan antara penguasaan grammar dan kemampuan menulis descriptive text pada siswa tahun pertama di SMAN 4 Malang. Semakin tinggi penguasaan grammar siswa, semakin tinggi juga kemampuan menulis mereka.
English Abstract
The English curriculum in Indonesia requires the students to be able to express their ideas through writing, especially for senior high school students. In order to create a well-organized writing, grammar should be applied in it. Grammar is used to arrange a sentence in a good way. Without proper use of grammar, it will be hard for readers to understand the main idea of a writing. Thus, the researcher conducted a study to investigate the correlation between grammar mastery and writing ability among 1st year students of SMAN 4 Malang. This study used quantitative approach with correlation method. 56 students from C-2 and I-2 class were chosen via cluster random sampling as the sample of this study. The researcher used two instruments in this study, which were a grammar test that consists of 15 questions and a descriptive text writing test. The researcher also involved three raters in scoring both students’ grammar test and descriptive text writing test. A statistical computation by using Pearson Product Moment Formula in SPSS v. 23 was used in analyzing the data. It was found that the value of correlation coefficient (rvalue) was 0.317 with tvalue of 2.456. By df value of 54, it is found that the rvalue was higher than rtable (0.317 > 0.266) and the tvalue was also higher than ttable (2.456 > 1.674) at 5% significant standard which means that there was a low positive correlation between students’ grammar mastery and their descriptive text writing ability. Because rvalue was higher than rtable, the alternative hypothesis (H1) was accepted and null hypothesis (H0) was rejected. Therefore, there was a significant correlation between grammar mastery and descriptive text writing ability among the 1st year students of SMAN 4 Malang. The higher students’ grammar mastery, the higher students’ writing ability.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | SKR/FBS/2017/386/ 051705600 |
Uncontrolled Keywords: | Grammar, Writing Ability. |
Subjects: | 400 Language > 425 Grammar of standard English |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris |
Depositing User: | Budi Wahyono Wahyono |
Date Deposited: | 26 Jul 2017 07:10 |
Last Modified: | 30 Nov 2020 06:22 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/658 |
Text
BAGIAN DEPAN.pdf Restricted to Repository staff only Download (839kB) |
|
Text
BAB I.pdf Restricted to Repository staff only Download (615kB) |
|
Text
BAB II.pdf Restricted to Repository staff only Download (294kB) |
|
Text
BAB III.pdf Restricted to Repository staff only Download (740kB) |
|
Text
BAB IV.pdf Restricted to Repository staff only Download (808kB) |
|
Text
BAB V.pdf Restricted to Repository staff only Download (516kB) |
|
Text
Daftar Pustaka.pdf Restricted to Repository staff only Download (476kB) |
Actions (login required)
View Item |