Native American Tradition Practice Depicted in “Assassin’s Creed III” Video Game.

Kusuma, Achmad Lintang Wiranandha H. (2017) Native American Tradition Practice Depicted in “Assassin’s Creed III” Video Game. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Video Game mampu memberikan sudut pandang pada sebuah budaya dan tradisi suatu suku di dalam permainan dan cerita dalam game itu sendiri. Menggunakan analisis Literasi Game adalah salah satu cara memahami budaya dan tradisi dalam game yang diteliti dalam penelitian berikut. Objek penelitian ini adalah video game berjudul Assassin’s Creed III. Rumusan masalah dalam penelitian ini adalah untuk mengurai bagaimana literasi game menggambarkan tradisi yang diperlihatkan di dalam video game Assassin’s Creed III. Kemudian, penulis juga bermaksud untuk menggunakan teori studi budaya dan representasi untuk mengurai praktik literasi game sebagai salah satu aktivitas sosial dari budaya populer dan hasil dari penelitian berikut akan mengantarkan pada investigasi penulis yang juga meneliti tentang apakah hasil pemikiran dari literasi game sebagai media untuk mempromosikan pesan positif secara tersirat dari video game kepada khalayak luas adalah pemikiran yang benar dan persis dengan sumber materi berkaitan. Terakhir, penulis juga ingin menganalisa representasi tradisi Indian Amerika dalam video game Assassin’s Creed III untuk mencermati praktik literasi video game. Dengan mengurai representasi budaya, praktik tradisi dari karakter dalam video game Assassin’s Creed III dapat ditinjau menggunakan literasi video game dengan menerapkan konsep tiga ide utama literasi video game yaitu: sistem, permainan dan desain. Maka dari itu, studi praktik tradisi Indian Amerika dalam video game Assassin’s Creed III dapat diuraikan melalui aksi, sifat dan dialog karakter dalam video game tersebut dengan mengaplikasikan pendekatan dan teori diatas. Hasil dari penelitian ini memperlihatkan bahwa kebanyakan dari penggambaran tradisi dalam video game sejalan dengan praktik nyata tradisi suku Indian Amerika. Penelitian ini juga mendapati bahwa tidak semua penggambaran tradisi Indian Amerika di video game tidak sama dengan praktik nyata yang bisa mengakibatkan pada salah interpretasi atau manifestasi yang ambigu. Maka dari itu, penulis menemukan bahwa literasi video game sebagai media untuk mengurai pesan positif dibalik penggambaran Indian Amerika dalam video game Assassin’s Creed III sebenarnya tidak semuanya persis dengan sumber materi yang ada.

English Abstract

Video games are able to provide a perspective of specific culture and traditions of one’s tribe inside the gameplay and story. Conducting a gaming literacy analysis is one of the method to understand the culture and tradition of the game in this study. Objects of the study is video game entitled “Assassin’s Creed III”. The problem of the study is to analyze how gaming literacy depicts the practice of traditions showed in the Assassin’s Creed III video game. Furthermore, writer also intends to use culture studies and representation as an approach to uncover the practice of gaming as part of pop culture, these will lead to the investigation on whether the idea of gaming literacy as medium to promote positive message behind video game presented to people are true and faithful to the source material. Lastly, writer also wants to try to analyze the representation of Native American Tradition in Assassin’s Creed III video game in order to scrutinize the practice of video game literacy. By conducting representation approach, video game character’s tradition practice can be scrutinize using Gaming Literacy as method which consist of three main ideas namely: system, play and design. The findings of this study is that majority of Native American Traditions depictions in the video game is in line with the real practice of Native American traditions. This study also finds that not all the depictions showed in the video game is the same with actual real practice which could lead into wrong interpretation. Therefore author finds that Gaming Literacy as medium to scrutinize the video game positive message behind the Native American depictions in Assasin’s Creed III video game is actually not entirely truthful with source material. The writer suggest the next researcher to finds out the ambiguity of Native American depictions in Assassin’s Creed video game to uncover the true depictions of Native American traditions. Writer also suggest to try to analyze the culture of Native American through their attire and apparatuses to broaden the perspective of Native American as whole.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2017/653/051707433
Uncontrolled Keywords: Tradisi, Indian Amerika, Video Game, Assassin’s Creed III
Subjects: 700 The Arts > 790 Recreational and performing arts > 790.1 General kinds of recreational activities
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Budi Wahyono Wahyono
Date Deposited: 21 Nov 2017 01:47
Last Modified: 20 Dec 2020 10:00
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/5736
Full text not available from this repository.

Actions (login required)

View Item View Item