Setiasari, Lidya (2017) Correlation Study between Students’ Reading Interest and Their Vocabulary Mastery in SMAN 5 Malang. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Kosakata adalah pengetahuan dasar untuk mengatasi empat keterampilan, yaitu mendengarkan, berbicara, membaca, dan menulis. Siswa harus tahu banyak kosa kata agar lebih baik dalam bahasa Inggris. Untuk meningkatkan kosakata, siswa harus membaca lebih banyak teks dalam bahasa Inggris. Saat siswa membaca, mereka akan lebih mengenal kata-kata sehingga pengetahuan dan pemahaman mereka dalam kosa kata meningkat. Dengan demikian, peneliti bertanya-tanya bahwa minat baca mungkin berkorelasi dengan penguasaan kosakata. Tujuan penelitian korelasional ini adalah menyelidiki hubungan antara minat membaca, tingkat minat membaca, dan pencapaian penguasaan kosakata siswa. Peneliti menggunakan skala sikap untuk melihat minat membaca siswa dan tes kosakata sebagai instrumen untuk mengetahui pencapaian siswa dalam menguasai kosakata. Skala sikap terdiri dari 10 pernyataan sedangkan tes kosakata terdiri dari 30 pertanyaan yang dibagikan kepada 94 siswa kelas 11 kelas MIPA, SMAN 5 Malang. Hasilnya dihitung dengan menggunakan SPSS v.23. Temuan menunjukkan bahwa hipotesis alternatif diterima dan hipotesis nol ditolak. Data menunjukkan bahwa minat membaca siswa berkorelasi dengan penguasaan kosakata mereka dimana nilai r lebih tinggi dari rtable (0,406> 0,2028). Angka 92 pada tingkat signifikansi 5%, lebih tinggi dari ttable (4,82> 1,98). Data menunjukan bahwa ada korelasi antara ketertarikan membaca siswa dan penguasaan kosakata pada level sedang. Oleh karena itu, disarankan agar para guru bahasa Inggris agar siswa dapat lebih aktif lagi dalam membaca tidak hanya membaca tentang buku hiburan seperti novel, atau buku cerita lainnya tapi juga buku akademis seperti buku yang digunakan di sekolah atau kamus. Kemudian, bagi peneliti selanjutnya, penelitian saat ini bisa dijadikan acuan untuk melakukan penelitian yang terkait namun di tempat atau variabel yang berbeda.
English Abstract
Vocabulary is a based knowledge for four skills to master a language.Those four skills are listening, speaking, reading, and writing.Students have to know much vocabulary to be better in English. To increase vocabulary, students have to read more in English text. When students read, they will be more familiar with the English words, so their knowledge and understanding in English vocabulary increase. Thus, the researcher wondered that reading interest might had correlation with vocabulary mastery. The aim of this correlational research was investigating the correlation between reading interest, the level of reading interest, and the achievement of vocabulary mastery of the students. The researcher used the attitude scale for reading interest and the vocabulary test for vocabulary mastery as the instruments. The attitude scale consisted of 10statementswhile the vocabulary test consisted of 30 questions that were distributed to 94 students from 11th grade ofMIPA class, SMAN 5 Malang. The result was calculated by using SPSS v.23. The findings show the alternative hypothesis were accepted and null hypothesis were rejected. The data showed that the students’ reading interest correlated with their vocabulary mastery which r value was higher than rtable (0.406 > 0.2028). The df92 at the significance level 5%, to was higher than ttable (4.82 > 1.98). It shows that there is a correlation between students’ reading interest and their vocabulary mastery in moderate level. Therefore, it is suggested for the English teachers to make students readmore actively not only read about the entertainment book like novel, or other story book but also the academic book like a textbook used in school or the dictionary. Then, for future researchers, this present research isable to be a reference to do the related research but in different place or variable.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | SKR/FBS/2017/362/051705497 |
Uncontrolled Keywords: | Correlation, Reading Interest, Vocabulary Mastery. |
Subjects: | 300 Social sciences > 306 Culture and institutions > 306.4 Spesific aspects of culture |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris |
Depositing User: | Budi Wahyono Wahyono |
Date Deposited: | 25 Jul 2017 03:53 |
Last Modified: | 17 Nov 2020 07:56 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/569 |
![]() |
Text
BAGIAN DEPAN.pdf Restricted to Repository staff only Download (792kB) |
![]() |
Text
BAB I.pdf Restricted to Repository staff only Download (286kB) |
![]() |
Text
BAB II.pdf Restricted to Repository staff only Download (445kB) |
![]() |
Text
BAB III.pdf Restricted to Repository staff only Download (508kB) |
![]() |
Text
BAB IV.pdf Restricted to Repository staff only Download (585kB) |
![]() |
Text
BAB V.pdf Restricted to Repository staff only Download (277kB) |
![]() |
Text
DAFTAR PUSTAKA.pdf Restricted to Repository staff only Download (374kB) |
Actions (login required)
![]() |
View Item |