Solikha, Yanisa' (2017) Hubungan Tingkat Pendidikan Dengan Penerapan Dokumentasi Asuhan Keperawatan Di Instalasi Gawat Darurat Rumah Sakit Tipe B Kota Malang. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Dokumentasi asuhan keperawatan adalah suatu pencatatan proses keperawatan mulai dari pengkajian sampai evaluasi yang dipengaruhi oleh faktor individu, salah satunya adalah tingkat pendidikan. Tujuan penelitian ini adalah untuk menganalisa hubungan antara tingkat pendidikan dengan penerapan dokumentasi asuhan keperawatan di IGD Rumah Sakit Tipe B Kota Malang. Penelitian ini yaitu deskriptif analitik dengan rancangan cross sectional pada 34 responden. Pengumpulan data tingkat pendidikan perawat didapatkan dari data sekunder, penilaian terhadap penerapan dokumentasi asuhan keperawatan menggunakan lembar observasi pada berkas dokumentasi keperawatan. Hasil analisis menunjukkan sebagian besar perawat memiliki tingkat pendidikan vokasi keperawatan yaitu 79,4%. Rata-rata penerapan dokumentasi asuhan keperawatan pada seluruh responden adalah 62,26%. Hasih analisa bivariat menunjukkan bahwa faktor tingkat pendidikan perawat tidak berhubungan dengan penerapan dokumentasi asuhan keperawatan, dimana nilai p=0,273 > α 0,05. Kesimpulan pada penelitian ini adalah tidak ada hubungan yang signifikan antara tingkat pendidikan perawat dengan penerapan dokumentasi asuhan keperawatan di IGD Rumah Sakit Tipe B Kota Malang. Disarankan untuk dilakukan penelitian lebih lanjut tentang faktor-faktor yang mempengaruhi penerapan dokumentasi asuhan keperawatan.
English Abstract
Nursing care documentation is a record of nursing process begin with assessment to evalution which is affected by individual factor, such as level of education. The purpose of this study was to analyze the correlation between the level of education with the application of nursing care documentation in the emergency department of type b Hospital in Malang city. This study was using an analytic descriptive study with cross sectional design on 34 respondents. Nursing education level data collected from secondary data, assessment of the application of nursing care documentation using observation sheet in documentation of nursing document. The results showed the most nurses have nursing vocational education level of 79.4%. The average application of nursing care documentation on all respondents was 62.26%. The result of bivariate analysis showed that the nurse education level is not related to the application of nursing care documentation, where p = 0,273> α 0,05. The conclusion of this study was there are no significant correlation between nurse education level with the application of nursing care documentation in the emergency department of type b Hospital in Malang city. Suggested to do advanced research about the factors that influence the application of nursing care documentation
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | SKR/FK/2017/225/051705293 |
Uncontrolled Keywords: | Penerapan, dokumentasi asuhan keperawatan, tingkat pendidikan |
Subjects: | 600 Technology (Applied sciences) > 610 Medicine and health > 610.6 Organizations, management; group practice; medical personnel and relationships |
Divisions: | Fakultas Kedokteran > Ilmu Keperawatan |
Depositing User: | Kustati |
Date Deposited: | 21 Jul 2017 07:41 |
Last Modified: | 16 Oct 2020 01:58 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/504 |
Preview |
Text
Bagian Depan.pdf Download (850kB) | Preview |
Text
BAB I.pdf Restricted to Repository staff only Download (169kB) |
|
Text
BAB II.pdf Restricted to Repository staff only Download (437kB) |
|
Text
BAB III.pdf Restricted to Repository staff only Download (161kB) |
|
Text
BAB IV.pdf Restricted to Repository staff only Download (299kB) |
|
Text
BAB V.pdf Restricted to Repository staff only Download (209kB) |
|
Text
BAB VI.pdf Restricted to Repository staff only Download (289kB) |
|
Text
BAB VII.pdf Restricted to Repository staff only Download (149kB) |
|
Text
Daftar Pustaka.pdf Restricted to Repository staff only Download (161kB) |
Actions (login required)
View Item |