Connectives Instruction As The English Teacher's Strategies In Efl Classroom At Smp Negeri 1 Kromengan

Herman, Anggi Daniswara (2017) Connectives Instruction As The English Teacher's Strategies In Efl Classroom At Smp Negeri 1 Kromengan. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Murid SMP harus mampu menguasai dan menggunakan bahasa inggris baik didalam kelas bahasa Inggris maupun dalam kehidupan sehari-hari mereka. Tetapi pada kenyataannya banyak murid yang kurang nyaman dalam proses pembelajaran bahasa Inggris dikelas. Untuk mengatasi masalah tersebut, guru bahasa Inggris harus menerapkan Connectives Instruction dari Martin (2010) sebagai strategi pembelajaran di kelas bahasa Inggris.Connectives Instruction memiliki tiga hubungan; interpersonal, substantif, dan pedagogi.Ketiga hubungan itu dideskripsikan oleh peneliti untuk memberikan informasi yang dalam yang berkaitan dengan rumusan masalah. Penelitian ini menggunakan kualitatif dan studi kasus sebagai desain penelitian. Subject pada penelitian ini adalah seorang guru bahasa Inggris bernama Pak K di SMPN 1 Kromengan. Alasan memilih subjek tersebut karena dia telah menerapkan Connectives Instruction dalam kelas bahasa Inggris sejak tahun ajaran 2015/2016.Didalam penelitian ini, peneliti melakukan pengamatan didalam kelas dan wawancara untuk mendapatkan data pendukung dan informasi mendalam. Pada hasil temuan menunjukkan guru bahasa Inggris berhasil menerapkan Connectives Instruction didalam kelas bahasa Inggris.Serta menunjukkan guru bahasa Inggris berhasil menerapkan Connectives Instruction.Itu dapat dibuktikan dari semua indikator dari ketiga hubungan tersebut.Pada hubungan interpersonal subjek terbukti dapat membangun hubungan yang baik dan harmonis dengan murid didalam kelas bahasa Inggris.Selanjutnya pada hubungan substantif, subjek mampu membuat tugas sekolahng bermakna didalam kelas bahasa Inggris.Terakhir pada hubungan pedagogi, subjek mampu dengan berhasil melibatkan murid dalam pembelajaran dengan menyampaikan materi secara hatihati kepada murid.Peneliti menyarankan kepada peneliti selanjutnya untuk membuat desain penelitian yang lain untuk membuktikan bahwa Connectives Instruction mempunyai pengaruh yang signifikan dalam melibatkan murid dikelas bahasa Inggris.

English Abstract

Junior high school students must be able to use English whether in EFL classroom or their daily life. But, the fact many students are lack of confidence in learning English. To solve the problem the English teacher needs to apply Connectives Instruction from Martin (2010) as teaching strategy in EFL classroom. Connectives Instruction has three relationship; interpersonal, substantive, and pedagogical. Those three relationshipsare described by the researcher to give detailed information related to the research problem. The research used qualitative research and case study as research design. The subject of this research was the English teacher named Mr. K who teaches at SMP Negeri 1 Kromengan. The subject was chosen because he has been applying Connectives Instruction in EFL classroom since 2015/2016. In this research, the researcher did observation to observe the English teacher in EFL classroom and interview with the English teacher to get supported data and detailed information. The findings showed the English teacher succeed to apply Connectives Instruction from Martin (2010) in EFL classroom. In interpersonal relationship, the subject was able to build good and harmonious relationship with the students in EFL classroom. The next is substantive relationship the subject was able to create the schoolwork become meaningful to learn for the students in EFL classroom. The last in pedagogical relationship, the subject was able to engage successfully the students in teaching by carefully delivering the material to the students. The researcher suggests for the further researcher to make other research design to prove that Connectives Instruction have significant impact in engaging students in EFL classroom.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2017/351/051705415
Uncontrolled Keywords: Connectives Instruction, Strategi Guru, Keterlibatan Siswa
Subjects: 300 Social sciences > 371 Schools and their activities; special education > 371.1 Teachers and teaching, and related activities > 371.102 Teaching > 371.102 2 Communication in teaching
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Bahasa dan Sastra Inggris
Depositing User: Budi Wahyono Wahyono
Date Deposited: 20 Jul 2017 07:01
Last Modified: 12 Nov 2020 01:37
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/438
[thumbnail of Anggi Daniswara Herman.pdf]
Preview
Text
Anggi Daniswara Herman.pdf

Download (627kB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item