Evaluasi User Experience pada Game Left 4 Dead 2 Menggunakan Cognitive Walkthrough

Sholikhin, Muchtar Prawira (2017) Evaluasi User Experience pada Game Left 4 Dead 2 Menggunakan Cognitive Walkthrough. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Setiap produk memiliki aspek User Experience. Yaitu sebuah ilmu untuk membuat sebuah produk nyaman dipakai pengguna. Agar terjadi interaksi yang optimal antara pengguna dan produk. Untuk mengetahui secara konkrit User Experience tersebut, diperlukan sebuah perhitungan matematis. Cognitive Walkthrough merupakan salah satu metode evaluasi analitis. Metode ini akan mengevaluasi langkah per langkah dalam sebuah produk, untuk menemukan permasalahan yang membuat pengguna tidak nyaman. Metode ini sangat murah, cepat, dan efisien sehingga sangat cocok untuk diterapkan kepada para pengguna baru. Game Left 4 Dead 2 sebagai salah satu game yang mendapatkan penghargaan IGN’s Best Multiplayer Game pada tahun 2009, cocok sebagai objek evaluasi menggunakan metode Cognitive Walkthrough. Hasil evaluasinya menunjukkan bahwa dalam game Left 4 Dead 2 muncul rata-rata 7 kesalahan per responden, dengan jenis kesalahan bersifat User (U) dan Hidden (H).

English Abstract

Each product has a user experience aspect which is a science to make the users convenient of using the product. It is aimed to optimize the interaction between the users and the product. In order to concretely find out the User Experience, it requires mathematic calculation. Cognitive Walkthrough is one of analytic evaluation method. This method will evaluate each step in a product, to find out the main problem which make the users inconvenient. This method is cheap, fast and efficient so that it is suitable to be applied to new users. Game Left 4 Dead 2 which was awarded as IGN’s Best Multiplayer Game in 2009, is suitable to be an object of evaluation by using Cognitive Walkthrough method. The result shows that the average of error is 7 times for each respondent, with type of User Error (U) and Hidden error (H).

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FTIK/2017/740/051708553
Uncontrolled Keywords: Cognitive Walkthrough, Left 4 Dead 2, User Experience
Subjects: 000 Computer science, information and general works > 004 Computer science > 004.2 System analysis and design, computer architecture, performance evaluation
Divisions: Fakultas Ilmu Komputer > Teknik Informatika
Depositing User: Yusuf Dwi N.
Date Deposited: 02 Oct 2017 07:21
Last Modified: 27 May 2022 07:20
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/3097
[thumbnail of Muchtar Prawira Sholikhin.pdf] Text
Muchtar Prawira Sholikhin.pdf

Download (2MB)

Actions (login required)

View Item View Item