Non-Language Department Debater’s Speaking Strategies (A Case Study At Administration English Club, FIA, Universitas Brawijaya)

Garingging, Kalaiyarma Christin (2017) Non-Language Department Debater’s Speaking Strategies (A Case Study At Administration English Club, FIA, Universitas Brawijaya). Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Kemampuan berbicara disadari sebagai salah satu kemampuan yang penting di dalam bahasa Inggris. Namun, banyak orang menghadapi kesulitan untuk mengembangkannya. Ada beberapa strategi yang dapat digunakan untuk mengatasi dan meningkatkan kemampuan berbicara. Studi ini dimaksudkan untuk menemukan strategi berbicara yang digunakan oleh pendebat dari fakultas non-bahasa dimana pada awalnya kemampuan berbicaranya sangat biasa tetapi dia telah meningkatkan kemampuan berbicaranya dengan sangat baik selama berpartisipasi dalam kompetisi debat selama masa perkuliahan . Dia mampu memenangkan banyak kompetisi debat dan diundang sebagai juri pada beberapa kompetisi debat Bukan hanya itu, studi ini juga ingin menemukan pertimbangan pendebat dalam memilih strategi berbicara itu untuk meningkatkan kemampuan berbicaranya. Studi ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan studi kasus sebagai desain penelitian untuk mendeskripsikan dengan jelas strategi berbicara yang digunakan oleh pendebat tersebut. Dia adalah pendebat dari Fakultas Ilmu Administratsi. Kemudian, data dikumpulkan dengan menggunakan tiga instrument yaitu pedoman wawancara, observasi ceklis yang diadopsi dari Fatkurrozin (2016) dan dokumentasi. Pedoman wawancara digunakan untuk menemukan strategi berbicara pendebat dan pertimbangannya menggunakan strategi tersebut. Sedangkan, observasi ceklis digunakan untuk membuat peneliti mudah untuk melakukan observasi dan berada pada jalur yang benar sesuai dengan tujuan penelitian. Hasil studi ini bahwa pendebat menggunakan enam strategi berbicara yaitu strategi kompensasi, strategi sosial, strategi kognitif, strategi metakognitif, strategi memori, dan strategi afektif. Dia menggunakan sinonim ketika dia tidak tahu kosakata yang benar, yang merupakan bagian dari strategi kompensasi. Kemudian, dia juga bertanya kepada teman satu timnya atau pelatih ketika dia bingung dan ingin memastikan sesuatu hal yang mana strategi itu adalah strategi sosial. Dia juga menggunakan catatan, analisis dalam debat sebagai bagian dari strategi kognitif. Selain itu, dia juga mengumpulkan dan mengorganisir data, membuat tempat dan jadwal belajar dan dan memonitor kesalahan yang merupakan bagian dari strategi metakognitif. Lalu, strategi memori, dia menggunakan pergerakan badan untuk mengingat bahasa. Bukan hanya itu,dia juga menonton film dan mendengarkan lagu bahasa inggris untuk menambah kosakata serta memperbaiki pengucapannya dalam bahasa inggris dia juga menghadiahi dirinya dan selalu menjaga mood dalam kondisi yang baik, dan strategi yang terakhir adalah strategi kesan yang mana dia berkomitmen pada debat dan selalu antusias melakukan debat.

English Abstract

Speaking skill is considered as one of the important skills in English. However, there are some strategies that can be used to overcome difficulties and improve speaking skill. The present study is intended to find out the speaking strategies that are used by a non-language department debater whose speaking skill was in average level when he was in senior high school but he has improved his speaking skill so well during his participation in debate competitions during his university. He was able to win many debate competitions even being invited as an adjudicator in some debate competitions. Not only that, the study also wants to find out the debater’s consideration in choosing those strategies to improve his speaking skill. This study used qualitative approach with case study as research design to clearly describe speaking strategies used by the debater. He is a debater from Faculty of Administration Science who has won many debate competitions and invited as adjudicators in some debate competitions because of his achievement in debate. Then, the data were collected using three instruments, namely interview guideline, observation checklist which is adopted from Fatkurrozin (2016) and documentation. Interview guide was used to find out his speaking strategies in debate and his consideration to choose those strategies. While observation checklist was used to make the researcher easier to do the observation and stay in the right line of the objectives of the study The result of the study revealed that the debater used six speaking strategies. They are compensatory strategies, social strategies, cognitive strategies, metacognitive strategies, memory-related strategies, and affective strategies. He used synonyms when he did not know the right vocabulary, which is part of compensatory strategies. Then, he also asked his teammates or instructor when he is confused and to make sure about things which are social strategies. He also used note-taking and analysis in debate as the part of cognitive strategies. Besides, he also gathered and organized data, arranging study space and schedule and monitoring his mistakes which were part of metacognitive strategies. Then, in memory-related strategies he used body movement to remember language items. Not only that, he also watch English movie and listen to English song to increase his vocabulary and improve his pronunciation. Next, he also rewarded himself and always keep his mood in a good condition which were affective strategies and the last is strategy of impression by being committed to debate and He is always enthusiastic to do it. The debater applied all of these strategies to make him easier to deliver his speech and make it organized well.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: SKR/FBS/2017/703/051707484
Uncontrolled Keywords: Debate, Speaking Strategies, Non-language Department debater
Subjects: 400 Language > 495 Languages of east and southeast Asia > 495.6 Japanese
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Kustati
Date Deposited: 13 Sep 2017 03:12
Last Modified: 19 Oct 2020 03:18
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/2455
[thumbnail of Kalaiyarma Christin Garingging.pdf]
Preview
Text
Kalaiyarma Christin Garingging.pdf

Download (2MB) | Preview

Actions (login required)

View Item View Item