Self Presentation and Language Choice in Social Media: The Case of Business Account Tweets on Twitter.

Salzabila, Jihan Nur and Muhammad Rozin, S.S., M.A and Dr. Ida Puji Lestari, M.Pd (2024) Self Presentation and Language Choice in Social Media: The Case of Business Account Tweets on Twitter. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Identitas sosial semakin dibangun melalui presentasi diri, dengan pilihan bahasa yang berfungsi sebagai media penting untuk berekspresi. Penelitian ini mengeksplorasi hubungan kompleks antara presentasi diri dan pilihan bahasa, menyoroti bagaimana akun bisnis mengelola identitas mereka di platform online seperti Twitter dengan menggunakan teori sosiolinguistik. Fokus dari penelitian ini adalah pada presentasi diri. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan menggunakan metode teknobiografi, yang dirancang untuk menangkap pengalaman dan narasi yang kompleks dari individu. Proses pengumpulan data dibagi menjadi dua tahap yang berbeda: tahap pertama melibatkan pemberian kuesioner untuk mengumpulkan wawasan kuantitatif awal dan informasi demografis dari akun bisnis dan untuk menyusun pertanyaan wawancara, sedangkan tahap kedua terdiri dari wawancara mendalam yang bertujuan untuk mengeksplorasi perspektif akun non-bisnis tentang akun bisnis secara lebih rinci dengan tujuan untuk memperkuat narasi tentang presentasi diri dan pilihan bahasa pada tahap pertama. Dalam menganalisis data, peneliti menggunakan teori presentasi diri dari Goffman (1959) dan pilihan bahasa dari Crystal (2001). Hasil penelitian menunjukkan jenis-jenis pilihan bahasa yang digunakan oleh akun bisnis untuk mempromosikan produk mereka. Selain itu, penelitian ini juga mengeksplorasi hubungan antara pilihan bahasa dan dampaknya terhadap presentasi sebuah akun bisnis, serta mendorong semua pengguna media sosial, terutama di Twitter, untuk lebih memperhatikan elemen-elemen sederhana seperti penggunaan bahasa dalam berkomunikasi, untuk menghindari kerugian material dan immaterial.

English Abstract

Social identities are increasingly constructed through self-presentation, with language choices serving as an important medium for expression. This study explores the complex relationship between self-presentation and language choices, highlighting how business account manage their identities across online platforms such as Twitter drawing on sociolinguistic theory. The focus of this research is on self presentation. This study used a qualitative approach utilizing technobiographical methods, designed to capture the complex experiences and narratives of individuals. The data collection process was divided into two distinct phases: the first phase involved administering a questionnaire to gather initial quantitative insights and demographic information from business accounts and to structure the interview questions, while the second phase consisted of in-depth interviews aimed at exploring the perspectives of non-business account on business accounts in more detail with the aim of corroborating the narratives on self-presentation and language choice in the first phase. In analyzing data, the researcher used theory of self presentation from Goffman (1959) and language choice from Crystal (2001). The results indicate the types of language choices that business accounts use to promote their products. Additionally, it explores the relationship between language choice and its impact on the presentation of a business account, while also encouraging all social media users, especially on Twitter, to pay greater attention to simple elements such as language use in communication, in order to avoid both material and immaterial losses

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 052412
Uncontrolled Keywords: self presentation, language choice, sosiolinguistic-presentasi diri, pilihan bahasa, sosiolinguistik
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Sugeng Moelyono
Date Deposited: 05 Mar 2025 08:07
Last Modified: 05 Mar 2025 08:07
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/237555
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
Jihan Nur Salzabila.pdf
Restricted to Registered users only

Download (3MB)

Actions (login required)

View Item View Item