Aureza, Zidane Althaf and Dr. Ive Emaliana, S.Pd, M.Pd (2024) . Exploring Pre-Service Teacers’ Challenges in Integrating ICT Across Different Internet-Specific Epstemic Beliefs in The Teaching of EFL. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Penelitian ini mengkaji tantangan yang dihadapi oleh guru pra-jabatan dalam mengintegrasikan Teknologi Informasi dan Komunikasi (TIK) ke dalam pengajaran Bahasa Inggris sebagai Bahasa Asing (EFL). Penelitian ini berfokus pada hambatan mikro dan makro, seperti kesenjangan keterampilan pribadi, resistensi terhadap perubahan, serta keterbatasan institusional seperti infrastruktur yang buruk dan kurangnya kesempatan pelatihan. Tantangan ini dianalisis dalam kaitannya dengan Keyakinan Epistemik Khusus Internet, yang memengaruhi cara guru memahami dan menggunakan TIK di kelas. Dengan pendekatan metode campuran, data dikumpulkan dari 76 guru prajabatan selama tahun akademik 2023/2024. Penelitian ini menggunakan kuesioner dan analisis kualitatif untuk mengidentifikasi faktor utama yang memengaruhi adopsi TIK. Temuan menunjukkan bahwa meskipun TIK meningkatkan efektivitas pengajaran dan keterlibatan siswa, penerapannya sering terhambat oleh keterbatasan waktu, akses internet yang tidak andal, serta kurangnya kepercayaan diri guru terhadap keterampilan teknis mereka. Guru dengan keyakinan epistemik yang lebih maju menunjukkan kemampuan yang lebih baik dalam mengintegrasikan TIK, karena mereka memandang pengetahuan sebagai sesuatu yang dinamis dan berkembang. Penelitian ini menyoroti pentingnya mengatasi hambatan pribadi dan institusional untuk memastikan integrasi TIK yang efektif dalam pendidikan. Penelitian ini menyarankan bahwa pengembangan keterampilan berpikir kritis dan literasi digital di kalangan guru dapat meningkatkan kemampuan mereka dalam memanfaatkan TIK di kelas. Selain itu, penelitian ini memberikan wawasan berharga bagi pembuat kebijakan dan pendidik untuk merancang program pelatihan yang lebih baik dan mengembangkan infrastruktur pendukung guna memaksimalkan manfaat TIK dalam pengajaran.
English Abstract
This study explores the challenges faced by pre-service teachers in integrating Information and Communication Technology (ICT) into English as a Foreign Language (EFL) teaching. The research focuses on micro and macro barriers, such as personal skill gaps, resistance to change, and institutional limitations like poor infrastructure and insufficient training opportunities. These challenges are examined in relation to Internet-Specific Epistemic Beliefs, which influence how teachers perceive and utilize ICT in the classroom. Using a mixed-method approach, data were collected from 76 pre-service teachers during the 2023/2024 academic year. The study employed questionnaires and qualitative analysis to identify key factors affecting ICT adoption. Findings reveal that while ICT enhances teaching effectiveness and student engagement, its use is often hindered by limited time, unreliable internet access, and teachers' lack of confidence in their technical skills. Teachers with advanced epistemic beliefs demonstrated greater proficiency in ICT integration, as they view knowledge as dynamic and evolving. This research highlights the importance of addressing both personal and institutional barriers to ensure effective ICT integration in education. It suggests that fostering critical thinking and digital literacy among teachers can improve their ability to adapt ICT for classroom use. Furthermore, the study provides valuable insights for policymakers and educators to design better training programs and develop supportive infrastructures to maximize the benefits of ICT in teaching.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | 0524120257 |
Uncontrolled Keywords: | ICT, Internet-Specific Epistemic Beliefs, Pre-server Teacher’s challenges-Internet-Specific Epistemic Beliefs, Guru Pra-Jabatan |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris |
Depositing User: | Sugeng Moelyono |
Date Deposited: | 20 Feb 2025 08:25 |
Last Modified: | 20 Feb 2025 08:25 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/236746 |
![]() |
Text (DALAM MASA EMBARGO)
Zidane Althaf Aureza.pdf Restricted to Registered users only Download (1MB) |
Actions (login required)
![]() |
View Item |