Assessing Students’ Evaluation on Google Translate’s Indomie Video Advertisement Translation

Simanjuntak, Pieter Audrey Gabrielle and Dr. Esti Junining, S.Pd., M.Pd. (2024) Assessing Students’ Evaluation on Google Translate’s Indomie Video Advertisement Translation. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.

Abstract

Penelitian ini dilakukan sebagai respon terhadap semakin populernya mesin penerjemah berbasis AI yang semakin banyak digunakan oleh mahasiswa dalam mempelajari bahasa asing. Penelitian ini bertujuan untuk menyelidiki apakah intervensi manusia dalam mengoreksi terjamahan Google Translate dapat meningkatkan kualitas terjemahan. Model penelitian analisis konten digunakan dalam penelitian ini dengan sumber data utama adalah transkrip dari video iklan produk Indomie. Partisipan dalam penelitian ini adalah 30 mahasiswa yang mengikuti mata kuliah Introduction to Translation A, Fakultas Ilmu Budaya, Universitas Brawijaya. Data yang digunakan berupa evaluasi mahasiswa dengan metode post-editing. Data yang dikumpulkan terdiri atas terjemahan mahasiswa video iklan Indomie yang diambil dari YouTube. Insturmen yang digunakan adalah kuesioner dan skala peringkat berkelanjutan menggunakan skala Likert 4 poin. Analisis data dilakukan menggunakan direct estimate assessment dan strategi terjemahan non-equivalent. Hasil penelitian ini mencakup variasi evaluasi mahasiswa, strategi yang digunakan mahasiswa, serta analisis ahli terhadap hasil terjemahan Google Translate dan evaluasi mahasiswa. Penelitian ini menunjukkan bahwa hasil evaluasi mahasiswa bervariasi dan menunjukkan perbedaan kemampuan Bahasa serta strategi post-editing. Dengan adanya batasan dalam penelitian ini, diharapkan penelitian yang lebih dalam mengenai kelebihan dan kekurangan mesin penerjemah serta kolaborasi antara mesin penerjemah dan penerjemahan manusia dapat dilakukan.

English Abstract

This research was conducted due to the popularity of AI-based translation engines that are increasingly being used by students learning foreign languages. The researcher aims to determine whether human intervention in correcting Google Translate's translations can improve the translation quality. Content analysis design was employed in this research with the primary data source for this study includes transcripts from an Indomie product advertisement video. The subjects of this research are 30 students enrolled in the Introduction to Translation course at the Faculty of Cultural Studies, Universitas Brawijaya. The data used is in the form of students’ evaluation using post-editing effort. The data gathered consists of students' translations of the output from Google Translate of the Indomie advertisement video taken from YouTube. Instruments used were questionnaire and continuous rating scale using 4-point Likert scale. The data were analysed using direct estimate assessment and non-equivalent translational strategies The result of this research consists of students’ evaluation variations, strategies used by students, and experts’ analysis of both Google Translate’s translation and students’ evaluation. This research revealed that the evaluation results were varied and showing differences in language proficiency and post-editing strategies. With the limitations of this study, it is hoped that more in-depth research on the strengths and weaknesses of machine translation, as well as the collaboration between machine translation and human translation, can be conducted.

Item Type: Thesis (Sarjana)
Identification Number: 0524120254
Uncontrolled Keywords: translation evaluation, Indomie, Google Translate, video advertisement-evaluasi terjemahan, Indomie, Google Translate, video iklan
Divisions: Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris
Depositing User: Sugeng Moelyono
Date Deposited: 20 Feb 2025 08:25
Last Modified: 20 Feb 2025 08:25
URI: http://repository.ub.ac.id/id/eprint/236725
[thumbnail of DALAM MASA EMBARGO] Text (DALAM MASA EMBARGO)
Pieter Audrey Gabrielle Simanjuntak.pdf
Restricted to Registered users only

Download (2MB)

Actions (login required)

View Item View Item