Rosida, Khanif and Ir. Satrio Hadi Wijoyo, S.Si., S.Pd., M.Kom and Wibisono Sukmo Wardhono, S.T., M.T. (2025) Development of Booklet Learning Media in Informatics Subjects Procedural Programming Language Algorithm Material. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan media pembelajaran booklet sebagai media pembelajaran pada mata pelajaran Informatika untuk kelas X, khususnya pada materi algoritma dengan bahasa pemrograman prosedural. Penelitian ini dilatarbelakangi oleh kebutuhan akan media pembelajaran yang lebih menarik, praktis, dan mudah digunakan, terutama dalam konteks lingkungan sekolah berbasis pondok pesantren yang memiliki keterbatasan dalam penggunaan perangkat teknologi seperti laptop dan smartphone. Media pembelajaran yang mengedepankan kenyamanan dan kebutuhan peserta didik dilihat melalui lingkungan belajar peserta didik serta gaya belajar yang sesuai dengan gaya belajar peserta didik akan sesuai untuk menjadi solusi terbatasnya fasilitas yang ada di sekolah. Metode pengembangan yang digunakan adalah metode 4D (Define, Design, Develop, Disseminate) yang difokuskan pada tiga tahap awal: Define, Design, dan Develop. Hasil penelitian menunjukkan bahwa booklet yang dikembangkan memenuhi kriteria sangat valid berdasarkan validasi ahli materi, ahli media, dan ahli bahasa. Uji coba pengembangan kepada kelompok kecil peserta didik menunjukkan respon yang baik. Booklet ini tidak hanya menyediakan materi yang lengkap, singkat, dan jelas, tetapi juga dirancang dengan ilustrasi menarik untuk meningkatkan minat belajar peserta didik. Booklet yang telah dikembangkan dinyatakan sangat valid oleh ahli materi, ahli media, dan ahli bahasa, dengan nilai persentase 87,5% untuk validasi materi, 91,4% untuk validasi media, dan 89,5% untuk validasi bahasa. Uji coba pengembangan juga mendapat kriteria valid dengan nilai presentasi respon peserta didik sebesar 86,9%.
English Abstract
This research was conducted to develop learning media booklet as learning media in Informatics subject for class X, especially in algorithm material with procedural programming language. This research is motivated by the need for learning media that is more attractive, practical, and easy to use, especially in the context of a boarding school-based environment that has limitations in the use of technological devices such as laptops and smartphones. Learning media the comfort and needs of students seen through the learning environment of students and learning styles that are in accordance with the learning styles of students will be suitable to be a solution to the limited facilities available at school. The development method used is the 4D method (Define, Design, Develop, Disseminate) which is focused on the first three stages: Define, Design, and Develop. The results showed that the developed booklet met the criteria of highly valid based on the validation of material experts, media experts, and linguists. The development trial to a small group of learners showed a good response. This booklet not only provides complete, concise, and clear material, but is also designed with attractive illustrations to increase students' interest in learning. The developed booklet was declared highly valid by material experts, media experts, and language experts, with a percentage value of 87.5% for material validation, 91.4% for media validation, and 89.5% for language validation. The development trial also received very valid criteria with a student response presentation value of 86.9%.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | 052515 |
Uncontrolled Keywords: | booklet, algoritma, media pembelajaran, 4D. |
Divisions: | Fakultas Ilmu Komputer > Teknologi Informasi |
Depositing User: | S Sucipto |
Date Deposited: | 14 Feb 2025 01:51 |
Last Modified: | 14 Feb 2025 01:51 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/236708 |
![]() |
Text (DALAM MASA EMBARGO)
Khanif Rosida.pdf Restricted to Registered users only Download (16MB) |
Actions (login required)
![]() |
View Item |