Utami, Della Fitri Wahyu and Dr. Frida Unsiah, M.Pd (2025) Video Podcast for Listening and Speaking at Vocational High School. Sarjana thesis, Universitas Brawijaya.
Abstract
Penelitian ini menguji efektivitas video podcast sebagai alat untuk meningkatkan kemampuan mendengar dan berbicara pada siswa sekolah menengah kejuruan, khususnya pada program keahlian Tata Boga. Bahasa Inggris, yang merupakan mata pelajaran wajib di Indonesia, sangat penting bagi siswa SMK yang harus dibekali untuk berkomunikasi dalam konteks industri global. Namun, terlepas dari manfaat yang telah terbukti dari alat pembelajaran digital seperti podcast video (vodcast), masih ada penelitian yang terbatas mengenai penerapannya dalam pengajaran bahasa Inggris di sekolah menengah kejuruan. Penelitian ini membahas kesenjangan ini dengan mengeksplorasi persepsi siswa tentang vodcast dalam mendukung pengembangan bahasa. Dengan menggunakan pendekatan kuantitatif, data dikumpulkan melalui kuesioner terstruktur yang terdiri dari 22 pertanyaan yang menilai sikap siswa, manfaat siswa, dan tantangan siswa terhadap penggunaan vodcast dalam pembelajaran bahasa Inggris. Hasil penelitian menunjukkan bahwa siswa melihat video podcast sebagai bantuan yang berharga dalam meningkatkan keterampilan mendengarkan dan berbicara mereka, menunjukkan bahwa vodcast memiliki harapan yang cukup besar sebagai sumber daya pendidikan untuk memajukan keterampilan bahasa dalam pengaturan pendidikan kejuruan.
English Abstract
This research examines the effectiveness of video podcasts as a tool to enhance listening and speaking skills in vocational high school students, specifically targeting those in the Culinary Arts program. English, a compulsory subject in Indonesia, is particularly significant for vocational students who must be equipped to communicate in global industry contexts. However, despite the established benefits of digital learning tools like video podcasts (vodcasts), there is limited research on their application in vocational high school English instruction. This study addresses this gap by exploring students' perceptions of vodcasts in supporting language development. Employing a quantitative approach, data were gathered via a structured questionnaire encompassing 22 items that assessed students' attitudes, students' benefits, and students' challenges towards the use of vodcasts in English learning. Results indicate that students view video podcasts as a valuable aid in improving their listening and speaking skills, suggesting that vodcasts hold considerable promise as an educational resource for advancing language skills within vocational education settings.
Item Type: | Thesis (Sarjana) |
---|---|
Identification Number: | 0525120001 |
Uncontrolled Keywords: | Video Podcast, Listening Skill, Speaking Skill, Culinary Arts Students-Video Podcast, Keterampilan Mendengarkan, Keterampilan Berbicara, Mahasiswa Seni Kuliner |
Divisions: | Fakultas Ilmu Budaya > Pendidikan Bahasa Inggris |
Depositing User: | Sugeng Moelyono |
Date Deposited: | 20 Feb 2025 08:23 |
Last Modified: | 20 Feb 2025 08:23 |
URI: | http://repository.ub.ac.id/id/eprint/236655 |
![]() |
Text (DALAM MASA EMBARGO)
Della Fitri Wahyu Utami.pdf Restricted to Registered users only Download (6MB) |
Actions (login required)
![]() |
View Item |